Merkactivisme bij een niet zo smetteloze reputatie: kan dat?
Laat als bedrijf horen waar je voor staat, spreek je uit over kwesties als ras, gender en maatschappelijke issues! Merkactivisme: ook wij hebben er de mond vol van. Maar is maatschappelijke stellingname altijd een goed idee?
Ontvangen met verontwaardiging
Shell dacht zich maatschappelijk op veilig grondgebied te begeven met het maken van een filmpje over het dichten van de ‘gendergap’ in technologie en wetenschap. Op het eerste gezicht handig bedacht, maar met de hashtag #makethefuture kon het als oliemaatschappij niet op lovende reacties rekenen. Ook Philip Morris’ kruistocht voor een ‘rookvrije wereld’ werd met verontwaardiging ontvangen. Vooral omdat het merk tegelijkertijd een nieuwe sigaret-lijn lanceerde in Indonesië en Israël.
Doe niet alsof
Conclusie: wees je heel bewust van je reputatie op maatschappelijke issues. Heeft het er de schijn van dat jouw merk zijn maatschappelijke doel ondermijnt? Doe dan liever niet alsof.
Meer weten?
Wil je weten hoe je merkactivisme wel handig aanpakt? Download dan onderstaand whitepaper of neem direct contact met ons op.