New kid Netflix in reputatie top 10

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Het Amerikaanse Reputation Institute doet jaarlijks onderzoek naar de reputatie van bedrijven. De top van deze lijst werd in 2018 gedomineerd door usual suspects als Lego (2), Walt Disney (3) en Adidas (4). Relatieve nieuwkomer Netflix komt binnen op nummer 9.

25 maart 2019 – Netflix heeft een lange weg afgelegd om aan deze reputatie te komen, beginnend als postorderbedrijf voor dvd’s. “In veel opzichten worden ze beschouwd als een verademing”, aldus Stephen Hahn-Griffiths, onderzoeker bij het Reputation Institute. “Via effectieve marketingcampagnes en het aan zich binden van nieuwe doelgroepen heeft Netflix zichzelf wereldwijd gepositioneerd als nieuwe media-favoriet.”

Voorbeeldig crisismanagement

Veel studio’s struikelden in de nasleep van de #MeToo-beweging. Netflix niet: na de beschuldigingen aan het adres van Kevin Spacey duurde het niet lang voor het bedrijf Spacey uit House of Cards gooide.

Hahn-Griffiths: “Netflix ondernam de juiste actie door Spacey te ontslaan. Ze liepen hierdoor het risico om zowel publiek als inkomsten te verliezen, maar het tegendeel was het geval.” Het is een voorbeeld van geslaagd crisismanagement.

Bedrijven met de beste reputatie in 2018

  1. Rolex
  2. Lego
  3. The Walt Disney Company
  4. Adidas
  5. Microsoft
  6. Sony
  7. Canon
  8. Michelin
  9. Netflix
  10. Bosch

Bron: Forbes

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden