Onderzoek: kandidaten slaan aan op sterk employer brand
‘Employer branding’: de term zoemt tegenwoordig zo vaak rond, dat je bijna zou denken dat we hier met zomaar een nieuw buzzword te maken hebben. Maar niets is minder waar: 69 procent van de kandidaten vindt een sterk employer brand wel degelijk een belangrijke reden om een baan aan te nemen.
27 juni 2018 – Dat blijkt uit een onderzoek door het internationale recruitmentbureau MRINetwork onder 400 respondenten.
Sollicitatieprocedure belangrijk voor employer brand
Een bijna even groot aantal (64 procent) zegt tijdens het solliciteren veel te weten te komen over het employer brand. Kandidaten noemen een goede beloningsschaal en een sterke focus op een gezonde privé-werk-balans als belangrijkste pijlers binnen een employer brand. Bewijzen voor een slechte privé-werk-balans en een sterk verloop binnen een bedrijf zijn voor kandidaten de grootste turn-offs. MRI raadt bedrijven dan ook aan om tijdens de sollicitatieprocedure veel aandacht te geven aan het overbrengen van een positieve, werknemersgerichte bedrijfscultuur.
Maar de kandidaatreis begint eigenlijk veel eerder
Maar pas op! Het beslissingsproces van een kandidaat begint al lang vóór de sollicitatiegesprekken. Meer dan 90 procent van de kandidaten licht een bedrijf vooraf door op internet. Zij hebben daarbij met name oog voor de ervaringen van huidige of voormalige werknemers. Als een bedrijf op een werkgeversbeoordelingssite zoals Glassdoor slecht één of twee van de vijf sterren krijgt, wil nog maar een derde van de aanvankelijke geïnteresseerde kandidaten daadwerkelijk solliciteren. Je bedrijf goed verkopen tijdens de sollicitatiegesprekken kan dus alleen als dat wat je uit wilt stralen feitelijk matcht met de ervaringen van je eigen werknemers.
Bron: HR Dive