Ook in influencer marketing is nep het nieuwe echt

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Ken je Lil Miquela Sousa? Het 19-jarige Braziliaans Amerikaanse model met de sproetjes en volle lippen met ruim een miljoen volgers op Instagram? Je weet wel, die social influencer die in het echte leven niet bestaat…

Miquela is een virtuele creatie van brud; een door de computer gegenereerd personage dat geen fysieke vormen kan aannemen en dus alleen in de digitale wereld bestaat. Dat betekent echter niet dat ze onderdoet voor haar collega social infuencers. Zo sierde ze de cover van enkele gerenommeerde bladen en ging ze onder andere relaties aan met grote merken zoals Diesel, Prada, Chanel en Burberry om haar volgelingen te beïnvloeden.

Volgens trendwatcher Sander Duivestein is Miquela een overdreven versie van de schoonheidsnorm die typerend is voor Instagram: ‘Miquela vervaagt de lijn tussen realiteit en social media, waar echtheid toch al ver te zoeken is. Ze is niet minder nep dan de geconstrueerde identiteiten van haar concullega’s die met het mes, de spuit en make-up perfectie nastreven.’

Bron: Marketingfacts

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden