Redden excuses de reputatie van Sonos?

basic1-114_user_man Berlinda Harkink

Sonos biedt excuses aan voor de manier waarop het bedrijf communiceerde over het stopzetten van de ondersteuning van oudere producten. Kunnen deze excuses de reputatie van Sonos redden?

Kritiek

Vanaf halverwege dit jaar krijgen de oudste Sonos-producten, die tussen 2006 en 2009 op de markt kwamen, geen updates of nieuwe functies meer. De beslissing komt het bedrijf op heel wat kritiek te staan. Gebruikers vragen zich af of de apparaten dan op zijn minst nog bugfixes en beveiligingsupdates krijgen.

Sonos is hierin overigens niet de enige. Neem Apple, die nieuwe tablets uitbrengt en dan zorgt dat je de oude niet meer kan bijwerken. Of de nieuwe snoertjes die bij iedere telefoon worden geleverd zodat je de oude niet meer kan gebruiken.

Bugfixes

Nadat de kritiek was losgebarsten, bood Sonos-ceo Patrick Spence afgelopen week zijn excuses aan voor de manier waarop het bedrijf het beëindigen van de ondersteuning heeft gecommuniceerd. Om de gebruikers tegemoet te komen, belooft hij ‘voor zolang als mogelijk’ bugfixes te blijven verstrekken voor de eerste generatie Sonos-producten. Maar nieuwe functies krijgen de producten niet. Als het bedrijf belangrijke problemen niet kan verhelpen, biedt het alternatieven aan.

Duurzaam idee

Bovendien geeft Spence een inkijkje in de nieuwe plannen van Sonos voor een manier om systemen op te delen. Dat moet ervoor zorgen dat aan de ene kant moderne Sonos-apparaten samen kunnen werken en updates blijven ontvangen, terwijl aan de andere kant verouderde producten samen blijven functioneren. Sonos maakt binnenkort meer bekend over deze plannen.

Klanten onder druk

Verder reageert de topman op kritiek op het inruilprogramma en de ‘Recycle Mode’. Met dit inruilprogramma werden klanten onder druk gezet om te upgraden. Volgens Spence was dat niet de bedoeling. Met het recycleprogramma kunnen klanten 30 procent korting krijgen op een nieuw Sonos-product als ze producten in de Recycle Mode zetten. Die modus maakt speakers echter onklaar en daarna is het niet mogelijk ze weer werkend te krijgen. Niet bepaald een duurzame gedachte.

Reputatie

Het is de vraag of de excuses van Spence de beeldvorming over Sonos kunnen redden. Maar als Sonos echt werk maakt van de nieuwe plannen voor het opdelen van systemen, dan komt het bedrijf een heel eind. Duurzaam gedrag is een belangrijke pijler voor een sterke reputatie.

Bovendien heeft Sonos geen serieuze concurrenten (qua leidende positie en mogelijkheden binnen wifi-netwerken), maar hoe lang duurt dat nog? Wat zouden ze goed onderscheid kunnen maken door technische levensduur weer in de verkoopbelofte mee te nemen en expliciet te maken met software en ondersteuning.

Meer weten?

Zit jij ook met een reputatie- of communicatievraagstuk? Neem dan contact met ons op.

Bron: AD

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden