Reputatie opbouwen? Durf kleur te bekennen

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Reputatie opbouwen: waarom zou je dat doen? Vanouds schuwen bedrijven onrust rond hun merk, uit angst voor reputatieschade.

24 september 2018 – Liever een grijze muis dan de kop van Jut. Terwijl je reputatie tegenwoordig beter te sturen is dan ooit tevoren. Reputatiemanagement vormt daarmee een uitgelezen kans om de concurrentie het nakijken te geven.

Niet minder dan opzienbarend was het, dat Nike de omstreden sportman Colin Kaepernick deze maand tot boegbeeld van een reclamecampagne koos. Deze Kaepernick werd het mikpunt van volkswoede nadat hij had geknield voor het volkslied, een zwart protest. Met zijn Kaepernick-billboards kreeg ook Nike de volle laag, inclusief een boycotactie.

Corporate reputatie: controversieel zijn loont

De case is nu al legendarisch. In plaats van de verwachte duikeling schoot Nike’s omzet omhoog met 31 procent. Dat een controversiële stellingname tegenwoordig lonend kan zijn, is te danken aan de snelheid en de vluchtigheid van het nieuws. Een rel ontstaat snel, maar de consternatie duurt kort. Dit maakt dat reputatieschade aan inflatie onderhevig is. Een blijvend effect is zeldzaam.

“Het publiek wil zich vereenzelvigen met merken, bedrijven en personen.
Noodzaak dus om duidelijker positie te kiezen”

Het publiek heeft behoefte aan duidelijkheid. Dat wil zich vereenzelvigen met merken, bedrijven en personen. Noodzaak dus om duidelijker positie te kiezen. Organisaties en merken gaan zo behoedzaam om met hun corporate reputatie dat ze bijna nergens meer voor durven te staan. Vaak komen ze niet verder dan het supporten van het milieu, gelijkheid of kinderen: stellingnames die gemeengoed zijn.

Reputatie opbouwen is meten en bijsturen

Gelukkig durven steeds meer bedrijven kleur te bekennen op thema’s die de samenleving werkelijk beroeren, zoals armoede en uitsluiting. Haak aan bij een maatschappelijke onderstroom die voor jouw organisatie belangrijk is. Daarvoor is het van belang dat je de waarden koestert die essentieel zijn in dit deel van de samenleving. Sentimenten, argumenten en opvattingen moet je kennen, delen en versterken.

De impact van je communicatie is snel te meten, waardoor je afgewogen bijstuurt. Nike deed dat ook. Zo kwamen ze te weten dat de helft van de jongeren de protesten van Kaepernick steunde. Slechts tien procent was tegen.

Een goede reputatie draagt bij aan je organisatiedoelen

Reputatiemanagement helpt om leiderschap in de markt te veroveren, want jij wordt herkend op opvattingen die aansprekender zijn dan die van je concurrenten. Hoe scherper je opinieert en hoe beter je communiceert via de vele mediakanalen, hoe sterker jouw reputatie bijdraagt aan je doelen. Bijvoorbeeld aan tafel komen bij beleidsmakers, zichtbaar zijn in de media, succes vieren op de arbeidsmarkt of meer klanten krijgen. Als je dat bereikt, staat reputatiemanagement synoniem voor groei en voor ontwikkeling. Voor het continu versterken van het vertrouwen van jouw publiek.

“Zet je reputatie actief in voor je organisatiedoelen”

Onze boodschap voor communicatieafdelingen is dan ook: zet je reputatie actief in voor je organisatiedoelen. Breng niet alleen het maatschappelijk sentiment en de context in kaart, maar ook de waarden, de kennis en de overtuigingen binnen je organisatie. Traceer de thema’s waarmee je je publiek verrast, bepaal welke visie je daarop hebt, naar welke content je deze visie vertaalt en hoe je deze deelt. Dit zijn de draaiknoppen voor je reputatie. Aarzel niet om ze continu te gebruiken.

De reputatie opbouwen van jouw organisatie

Wil je weten hoe jouw organisatie een goede reputatie kan opbouwen? Wij denken graag met je mee! Neem gelijk contact met ons op om de mogelijkheden te ontdekken.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden