Reputatietrend in 2019: organisaties moeten de wereld verbeteren

basic1-114_user_man Lana Driest

De angst voor een snelle, door technologie gedreven wereld en een afnemend vertrouwen in de gevestigde orde om alle sociale verschuivingen bij te benen. Dit publieke sentiment moet bedrijven motiveren om te veranderen en zich luider uit te spreken over waar zij voor staan.

15 januari 2019 – Uit onderzoek blijkt dat consumenten zelfs van organisaties verlangen dat zij hierin de kar trekken, nog vóór overheden dit doen. Het is de ultieme kans om te werken aan je reputatie.

Bewuste keuzes aanjagen

Veel organisaties helpen consumenten al met het maken van bewuste keuzes. Denk hierbij aan Apple, die het mogelijk maakt om je schermtijd in de gaten te houden. Of Albert Heijn, die in het schap inzichtelijk maakt hoeveel suiker een productsoort bevat. Vorig jaar bracht de supermarkt voor het eerst een maatschappelijk thema op deze manier onder de aandacht. En dat is nodig, consumenten vragen er met klem om.

Power to the people

Mensen willen meer invloed op de merken die ze kopen. Een mooi voorbeeld is Lego, dat fans uitnodigt om concepten in te dienen voor toekomstige producten via het Lego Ideas-platform. Een win-win-situatie. De stakeholders worden betrokken bij het ontwerp; Lego weet wat er leeft en kan haar organisatiedoelen daarop aanpassen.

Baanbrekend alternatief

Daarnaast stoeit de speelgoedfabrikant met het maatschappelijke probleem plastic soep. Lego investeert flink in de verduurzaming van de beroemde plastic blokjes en werkt hiervoor samen met leveranciers, universiteiten en het Wereld Natuur Fonds. Hoe mooi zou het zijn als via Lego Ideas een baanbrekend alternatief komt voor het beroemde plastic blokje?

Nieuwe machtsstructuren

Anno 2019 moet je als bedrijf stelling durven nemen. Neem kledingmerk Patagonia, een outdoor kledingmerk in Amerika dat tien miljoen dollar doneerde aan milieugroeperingen zonder winstoogmerk. Dit is het bedrag dat Patagonia heeft bespaard met verlagingen van de vennootschapsbelasting door Donald Trump.

Environmental campaigning

De kerstcommercial van de Britse supermarktketen Iceland Foods werd van de tv gehaald omdat het kritiek bevatte op palmolieproducenten. “We think this is a huge story that needs to be told. We always knew there was a risk [the clip would not be cleared for TV] but we gave it our best shot”, licht een woordvoerder de keuze voor de commercial toe. Hoewel fundamentele veranderingen op politiek niveau moeten plaatsvinden, spelen bedrijven hierbij een steeds grotere rol.

Reputatieboost

Denk als organisatie het komende jaar goed na over hoe je opereert in de wereld. Gebruik de genoemde voorbeelden als inspiratie. Mensen willen verandering. Er wordt van bedrijven verwacht dat zij iets doen voor the greater good en dat ze hun verantwoordelijkheid nemen op dit vlak. Niet alleen voor stakeholders zoals klanten, medewerkers, beleggers en beleidsmakers, maar ook voor het milieu en de maatschappij als geheel.

Maak ook het verschil

Bepaal op welke maatschappelijke thema’s jouw organisatie kan aanhaken en het verschil kan maken. Hiermee versterk je je positie en reputatie. Meer weten? Download dan een van onze whitepapers of neem contact met ons op.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden