Spruitjeslucht op de woningmarkt

basic1-114_user_man Redactie IVRM

RegioBank ontpopt zich in haar radiocommercials als de goede buur die de consument helpt bij het nemen van financiële beslissingen. Op een kneuterige toon wordt verteld hoe maandlasten omlaag kunnen door een nieuwe rentevast periode aan te gaan en wat er financieel moet gebeuren om groter te kunnen wonen.

20 juni 2016 – Een verkoper van de bank, die zich zelfstandig adviseur noemt, vertelt hoe goed hij is en hoe blij zijn klanten met hem zijn. De paternalistische manier van praten en de gesuggereerde onafhankelijkheidspositie doen afbreuk aan de geloofwaardigheid van de commercial. Je als regionale of zelfs als lokale speler profileren, kan uitstekend en past helemaal bij deze tijd. Maar de manier van profileren die RegioBank kiest, roept weerstand bij mij op.

Jaren ’50

Het jaren ’50-gevoel, met de daarbij behorende lokale betrokkenheid op elkaar, die de commercial moet oproepen, wordt overschaduwd door de spruitjeslucht die elke geloofwaardigheid van de goedbedoeld reclame-uiting teniet doet. ‘Ik adviseer de onwetende consument een nieuw RegioBank product’, hoor ik de “zelfstandig” adviseur tussen de regels door zeggen. Dit geeft mij niet het vertrouwde gevoel waar de reclame-uiting duidelijk wel aan appelleert.

“Vertrouwen”

Om vertrouwen te wekken, horen we in diverse commercials een zelfstandig adviseur van RegioBank op de radio. Ik vraag mij meteen af of die zelfstandig adviseur ook echt zelfstandig advies geeft of dat hij een product van RegioBank aan het verkopen is. Dit laatste is natuurlijk zijn goed recht, maar zeg dan ook dat je alleen die bankproducten verkoopt. Die zweem van zelfstandigheid doet mij de organisatie wantrouwen. Als een bank zich op het thema “vertrouwen” wil profileren, dan moet er transparant worden gecommuniceerd, dus zonder dubbele agenda. En dat kan prima, ook regionaal.

Regionaal profileren

Vertrouwen wekken door regionale profilering bereik je bijvoorbeeld door de boodschap endorsed te brengen. Laat een echte, tevreden klant aan het woord. Hij of zij kan vertellen hoe goed hij/zij is geholpen door de lokale man of vrouw van de bank. Daarmee voorkom je het in twijfel trekken van de zelfstandigheid van de adviseur en versterk je de geloofwaardigheid van de boodschap. Elke organisatie doet er goed aan om zijn maatschappelijke betekenis zichtbaar te maken in de profileringsstrategie, maar dat moet wel geloofwaardig gebeuren. En wil je er toch een commercieel sausje over gieten, laat er dan geen misverstand over bestaan. Bijvoorbeeld: ‘download het door IvRM geschreven whitepaper ‘De Tien Geboden voor een inhoudelijke profilering’ via de IvRM-website. Dan neemt één van onze “adviseurs” binnenkort contact met je op.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden