Stem je content af op je publiek: 4 tips

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Bij contentmarketing is het creëren van een goed verhaal slechts één kant van de medaille. Aan de andere kant is het belangrijk dat je het juiste publiek uitkiest om je boodschap aan uit te dragen.

28 juli 2017 – Met behulp van deze vier tips kom je daarmee al een eind op weg.

  1. Begin bij het einde
    Wat wil je bereiken met je content? Dat lezers bijvoorbeeld op een bepaalde link klikken, of dat ze een whitepaper downloaden? Zorg dat je dit al vanaf het begin helder hebt, zodat je hier op een natuurlijke wijze naartoe kunt werken.
  2. Identificeer je publiek
    Om te voorkomen dat je losse flodders afschiet op een ongeïnteresseerde menigte, is het belangrijk om goed na te denken over wie nu eigenlijk je beoogde publiek is. Wat willen ze met jouw content bereiken? Welke doelen bepalen hun gedrag? Pas je inhoud aan op hun behoeften.
  3. Breng beslissingsfases in kaart
    Als je wilt dat de content perfect op je publiek aansluit, zorg er dan voor dat je precies weet in welke beslissingsfase je lezers / kijkers zitten. Soms zitten zij nog maar in de oriëntatiefase, waarin je vooral op de voordelen van een product of een dienst moet ingaan. Zitten zij al dieper in het onderwerp en moeten ze een keuze tussen a en b maken? Dan zul je meer op de verschillen tussen die twee keuzes moeten focussen.
  4. Stel je verhaal, format en kanaal vast
    Pas als je weet voor welk doel je je content in wilt zetten, wie je publiek is en in welke beslissingsfase je lezers zitten, is het tijd om te denken aan wat het verhaal moet zijn. Ook zul je dan na moeten denken over welk format (bijvoorbeeld een blogpost of een video) en welk kanaal (zoals social media, mailing lists of een advertentie) geschikt is om je publiek te bereiken. Je wilt natuurlijk dat iedereen uit je beoogde publiek wordt bereikt, dus schroom niet om meerdere vormen te kiezen en die met elkaar te combineren.
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden