Top bedrijfsleven: de tijd van futloze corporate boodschappen is voorbij

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Er was afgelopen tijd veel publieke verontwaardiging rond de voorgenomen loonsverhoging van ING-topman Ralph Hamers, het witwasschandaal van datzelfde ING en de geplande afschaffing van de dividendbelasting. Deze affaires stralen negatief af op het hele bedrijfsleven. Dit sentiment wordt nog eens versterkt omdat de betrokken CEO’s vervolgens wegduiken voor hun publieke verantwoording.

Geblindeerd busje

Neelie Kroes laat vandaag in een interview met De Telegraaf weten dat de top van het bedrijfsleven volgens haar eens goed bij zichzelf te rade moeten gaan of hun manier van communiceren nog wel van deze tijd is. ‘In een geblindeerd busje naar het Catshuis kan écht niet meer’, aldus de voormalig eurocommissaris en VVD-prominent.

Beken kleur

Het gevoel van urgentie om te investeren in contact met het publiek is doorgedrongen tot in de boardroom. Dat is positief. Nu is het nog een kwestie van doen. En doe het dan ook meteen góed. Treed uit het defensieve keurslijf van futloze corporate boodschappen en durf kleur te bekennen in maatschappelijke kwesties. Het publiek wil zich vereenzelvigen met merken en verwacht daarom duidelijke posities. Gedraag je daarnaar en je zult beloond worden. De uitbouw van je reputatie is een continu en actief proces dat je meer dan ooit tevoren zélf in de hand hebt. Hier leggen we uit waarom.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden