Traditionele media werken als vergrootglas: heel Nederland lijkt boos

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Hoe kan het dat de boze Twitteraar (uit zowel het linkse als het rechtse spectrum) het debat in Nederland bepaalt, terwijl volgens een recent verschenen rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) de gemiddelde Nederlander verre van ontevreden is?

13 februari 2018 – Deze vraag beantwoorden journalisten Thijs Broer en Chris Ostendorf in een artikel in Vrij Nederland. Aangehaald wordt een onderzoek van de Utrecht Data School, waaruit blijkt dat discussies op de sociale media vaak een hoge vlucht nemen als er aandacht aan wordt besteed in de traditionele media. Mirko Schäfer van Utrecht Data School: ‘Als er drie seconden naar een bericht op Facebook wordt gekeken, wordt dat al geregistreerd als view. Op die manier kunnen bijvoorbeeld politieke partijen als Forum voor Democratie heel snel roepen dat ze een enorm publiek bereiken. Als dat vervolgens door de traditionele media wordt overgenomen, werkt dat als een vergrootglas. Dan krijgen zulke ontwikkelingen een eigen dynamiek en ontstaat er een zichzelf versterkend effect.’

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden