Verkiezingscampagnes op social media: 3 lessen
De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. Daarom wordt onze tijdlijn overspoeld met campagne-uitingen van politieke partijen, die op social mediagebied veel hebben kunnen leren van de Tweede Kamerverkiezingen van vorig jaar.
16 maart 2018 – De drie belangrijkste lessen uit 2017, die overigens ook voor niet-politieke organisaties waardevol kunnen zijn:
1. Vermijd abstracte, algemene termen
Partijen die zeggen waar het op staat winnen aan populariteit. En niet voor niets: mensen willen graag duidelijke taal. Dat ondervond de PvdA als geen ander, nadat het in de verkiezingscampagne van 2017 verantwoording moest afleggen over de impopulaire samenwerking met aartsrivaal VVD. De meest gebruikte woorden van de partij op social media waren vage, grote begrippen ‘Nederland’, ‘twijfel’, ‘plannen’ en ‘mensen’. Zulke vage taal heeft de PvdA zeker niet geholpen om het legendarische verlies van 29 zetels te beperken.
2. Ga de interactie aan
Partijen gebruiken social media allang niet meer enkel om persberichten te zenden, maar gaan massaal de interactie aan. Het grootste social-succesverhaal is waarschijnlijk de GroenLinks-campagne van vorig jaar. De meest gebruikte woorden waren daarin ‘^ej’, ‘^kv’, ‘^lo’ en ‘^mt’, ofwel de initalen van campagnemedewerkers die spreken met geïnteresseerden. Deze aanpak zal zeker hebben bijgedragen aan de 10 zetels winst voor GroenLinks.
3. Geef aan waar je zelf voor staat
Omdat van de 29 verloren PvdA-zetels er slechts 10 naar GroenLinks gingen, was er in potentie een enorme winst te behalen voor die andere linkse partij: de SP. Maar die deed dat niet, en verloor zelfs een zetel. Een van de verklaringen daarvoor is de tegenvallende social-campagne van de socialisten. De meest gebruikte termen door de SP waren ‘VVD’, ‘Rutte’, ‘Wilders’ en ‘Asscher’. Hoewel het daardoor helder was waar de SP tegen is, bleef onduidelijk waarom de SP nou zelf voor staat.
Bron: Communicatie Online