Versace gaat door het stof voor China
Paniek in modeland: Versace besloot onlangs door het stof te gaan én een enorme lading t-shirts te vernietigen, omdat het zich had gemengd in een politiek discours met China.
23 augustus 2019 – Vanuit reputatieperspectief is het best spannend om je als organisatie in de politieke arena te begeven. In dit geval was de stap ongewild: een discours met China aangaan, dat is niet wat Donatella Versace bewoog toen ze een t-shirt bedrukte met allerlei wereldsteden en het land waarin ze liggen. Hongkong en Macau erkende ze op het shirt als autonome staten (Hong Kong, Hong Kong in plaats van Hong Kong, China). In het licht van de huidige strijd in en om Hong Kong een zeer gevoelig issue, waarmee ze China hard tegen de schenen schopte. Miljoenen Chinezen riepen op social media op om het modehuis te boycotten.
Bombarie
Du moment dat Versace hier lucht van kreeg, plaatste het modehuis een statement met nederige excuses en gingen alle t-shirts de shredder in. De in China immens populaire actrice Yang Mi had toen haar samenwerking met Versace al met veel bombarie stopgezet. Het is nog te vroeg om te analyseren of Versace door deze rel in China minder omzet draait in 2019. De rel komt een jaar nadat een ander Italiaans modehuis, Dolce & Gabbana, een uitglijder maakte door in een advertentie een Chinees model op een onhandige manier pasta en pizza te laten eten met stokjes.
Bewust politiek statement
Er zijn ook organisaties die bewust, vanuit reputatiemanagement gedreven motieven, een politiek statement maken. Tiffany & Co. deed dat alweer twee jaar geleden, toen Donald Trump besloot de VS terug te trekken uit het Klimaatakkoord van Parijs. Evenals Nike, toen boegbeeld Colin Kaepernick knielde tijdens het Amerikaanse volkslied. Donatella kwam ongewild en onvoorbereid in de politieke arena terecht en wist niet hoe snel ze er weer uit moest ontsnappen.
Bron: FD