Wat hebben Zeeman, Kruidvat en onze bouwmarkten gemeen?

basic1-114_user_man Lana Driest

We krijgen van meerdere klanten de vraag wat ze moeten communiceren en hoe ze moeten communiceren, nu de wereld door corona op z’n kop staat en uitingen op een weegschaal liggen. Zitten mensen wel te wachten op jouw communicatie? Er heerst een gevoel van bescheidenheid. ‘Wie zijn wij in dit geheel, het gaat tenslotte om de zorgmedewerkers’ en ‘We wachten wel even met proactief naar buiten treden, er zijn anderen die zwaarder zijn getroffen.’ Is dit wel terecht? Lees hoe Zeeman, Kruidvat en onze bouwmarkten het aanpakken.

Ludieke acties? Doe maar niet

Of het nu coronatijd is of niet, de boodschap die je uitdraagt moet relevant zijn en bij je organisatie en merk passen. Dit geldt voor communicatie richting je stakeholders maar ook voor commerciële campagnes om je merk te laden. Ga niet allerlei ludieke acties bedenken, daar zit een afbreukrisico aan. Voorkom dat er bij mensen een gevoel ontstaat dat je als organisatie een slaatje wil slaan uit deze coronacrisissituatie. Wees authentiek in je boodschap, dit zal je reputatie ten goede komen.

Thuisblijvers zijn de helden bij Zeeman

De bedrijven die ondanks de coronacrisis de juiste snaar weten te raken, zijn Zeeman, Kruidvat en bouwmarkten. Zij trekken op met een verenigde boodschap. Bij Zeeman zijn thuiszitters de helden: ‘Nog nooit zaten we zoveel thuis. Om te werken. Om te leren. Om te spelen. Om je te vervelen. Om elkaar bezig te houden. En om te knuffelen. Samen maken er wat van in huis. Wie alleen naar buiten gaat als het moet, om boodschappen te halen, of omdat thuiswerken niet kan, is een held. We doen het voor elkaar. Dus doe je schoenen uit. Houd vol. Iedereen een held op sokken.’ Met de #heldopsokken-campagne geeft Zeeman de boodschap van de regering om thuis te blijven een extra push. Zeeman is daarnaast een voorbeeld van een organisatie die structureel aan haar reputatie bouwt.

Kijkje in de keuken bij Kruidvat

Kruidvat stelt de mensen gerust. Zij zijn er voor je, juist nu. Ze vertellen hoe ze dat doen en laten daarbij niet alleen de winkels zien, maar ook de medewerkers in het distributiecentrum en op kantoor. Je wordt als Kruidvat-klant echt even meegenomen en krijgt extra vertrouwen door het kijkje in de keuken. ‘Zorg niet alleen voor jezelf, maar zorg ook voor elkaar. Als we rekening met elkaar houden, kunnen we iedereen van jong tot oud blijven helpen.’ Ook deze oproep past bij de boodschap van de regering om op elkaar te passen. Een mooie campagne die past bij het DNA van Kruidvat.

Afstand houden in de bouwmarkten

De bouwmarkten hebben hun krachten gebundeld en roepen samen op om afstand te houden en laten maar één persoon per auto toe in hun winkels. Zij zijn spekkopers in deze coronatijd. Mensen zijn thuis en hebben meer tijd om te klussen en komen dan ook massaal naar de bouwmarkten toe. De boodschap van de regering wordt wederom ondersteund in de gezamenlijk campagne: ‘Wij zijn er voor de makers. Want maken, dat houdt ons bezig. En soms is het ook gewoon noodzakelijk. In deze bijzondere tijden hebben we ook jullie hulp daarbij nodig. Door afstand te houden en door alleen naar de winkel te komen als je ons bezoekt. We zijn ervan overtuigd dat we, als makers onder elkaar, alles aankunnen: Samen klaren we deze grote klus.’

Vragen over de juiste manier van communiceren in coronatijd?

De coronapandemie stelt organisaties voor ongekende uitdagingen. Het virus heeft ook effect op het reputatiemanagement van je organisatie en de manier waarop je met je stakeholders communiceert. Wij snappen dat je hier onzeker over kunt zijn. Klik hier voor de meest gestelde vragen en schroom niet om contact met ons op te nemen. We staan voor je klaar via WhatsApp, telefoon, mail en videobellen.

Gerelateerde artikelen:
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden