Wat het warme en wervelende mediaoptreden van de klimaatspijbelaars jou kan leren

basic1-114_user_man Abdelilah Ouaali

Op 7 februari werd, op initiatief van leerlingen van de Daltonschool in Den Haag, de eerste klimaatmars van Nederland gehouden. Een dag later schoof een deel van hen aan bij De Wereld Draait Door, om daar als zeer deskundige woordvoerders voor het oog van meer dan een miljoen kijkers te vertellen over hun actie. Met hun standpunten dwongen zij een gesprek af met de minister-president. Nederig ontving première Rutte de jeugdige actievoerders, die niet wegkijken en de media optimaal benutten om hun boodschap onder de aandacht te brengen.

Fortnite aan de kant

Groene politici, wetenschappers en weermannen/-vrouwen doen al jaren hun best om Nederland bewust te maken van de gevolgen van de opwarming van de aarde. Een boodschap die op veel weerstand stuit. Maar de jonge klimaatspijbelaars krijgen het wel voor elkaar om impact te maken. Hoe? Niet door nietszeggende abstracte boodschappen en ingewikkelde communicatiestrategieën te bedenken, maar door de game Fortnite eventjes aan de kant te schuiven en maatschappelijke betrokkenheid te tonen. Simpele, creatieve (kern)boodschappen en een goede (media)voorbereiding doen de rest. Hierdoor staan journalisten in de rij om de initiatiefnemers te spreken.

Volleerde woordvoerders

Menig organisatie kan nog veel leren van de maatschappelijke betrokkenheid van deze leerlingen en hun mediaoptreden. De klimaatspijbelaars hebben het lef om een standpunt in te nemen. Hun handelen en gedrag bevestigt wat ze communiceren. Aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk kwamen de (getrainde) kernboodschappen er vloeiender uit dan menig speellijst van een professionele dj. Het is fascinerend om te zien hoe Matthijs van Nieuwkerk de jonge klimaatspijbelaars niet alleen bewondert, maar toch ook wat speldenprikjes uitdeelt. Zelfs een zeer kritische vraag over een uitstapje van een klein groepje klimaatspijbelaars naar de McDonalds -dat niet bekendstaat als klimaatvriendelijk- werd door de jonge klimaathelden gepareerd als ware het volleerde woordvoerders. Door het hogere doel te schetsen, metaforen te gebruiken en slimme mediatechnieken toe te passen, wisten zij hun boodschap zo aantrekkelijk mogelijk te verpakken en bleef het toch hun eigen verhaal.

Maak net als de klimaatspijbelaars het verschil

Neem een voorbeeld aan deze jongeren. Bepaal op welke maatschappelijke thema’s jouw organisatie kan aanhaken en het verschil kan maken. Hiermee versterk je je positie en je reputatie. Heb het lef om net als deze jongeren een standpunt in te nemen en de media op te zoeken. Het publiek en de media vragen vaker om verantwoording van bedrijven en overheden. Veel woordvoerders zijn helaas nog steeds niet goed voorbereid op mediaoptredens. Te vaak zie je dat zij daarom een interview op radio of tv liever aan zich voorbij laten gaat of verprutsen. Ze maken een twijfelende of ronduit angstige indruk. En dat is waarom mediatraining essentieel is. Een mediatraining helpt je om deskundig voor de dag te komen en je kernboodschap helder voor het voetlicht te brengen. Op die manier maak je van een mediaoptreden een triomftocht. Zelfs wanneer de journalist jou kritisch aan de tand voelt.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden