Wat is de pr-power van een podcast?

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Podcasts zijn terug van weggeweest en booming! We hebben zes voordelen van podcasts voor je op een rij gezet, wat jij ermee kunt als communicatieprofessional.

27 juli 2016 – Volgens The Guardian telde iTunes eind vorig jaar meer dan 1 miljard podcast abonnees. Met de snelle internetverbindingen en 9 miljoen smartphone bezitters in Nederland, is podcast een kanaal met ontzettend veel potentie voor public relations en content marketing.

1. Podcast en thought leadership

Een podcast is bij uitstek een middel om je kennis te etaleren en je autoriteit binnen een bepaald vakgebied te bevestigen. Het gebruik van audio geeft je de kans om meer enthousiasme en gevoel aan je content te geven. Meer dan een tekst op papier.

Download onze whitepaper over thought leadership

2. Podcast is persoonlijk

Zeg nou zelf, een fijne luisterstem die je bijpraat over je interesses, professie of andere wetenswaardigheden is behoorlijk persoonlijk. Eigenlijk nog persoonlijker dan video. Daar kan je je ogen niet even bij dichtdoen zonder de verhaallijn kwijt te raken.

3. Podcast is goedkoop

Het produceren van hoogwaardige audio is relatief goedkoop. Vooral als je het binnenskamers houdt en geen straatinterviews doet. Met je smartphone kom je dan al een heel eind.

4. Podcast kent veel gebruiksmomenten

We zijn zo langzamerhand, dankzij bluetooth en wifi,  enorme audiofielen geworden. Thuis, in de auto, in het openbaar vervoer, op de sportschool en zelfs op het werk is het al best geaccepteerd om met een oortje in te zitten. Een podcast kan je dus zo goed als overal luisteren. Mocht je onverhoopt een keer geen 4G of wifi hebben, je kunt ze alvast downloaden voordat je gaat hiken in het Zwarte Woud.

5. Podcast: binge listening

Een podcast is erg geschikt voor een serie afleveringen, colleges of een terugkerende rubriek. Erg handig als je veel en regelmatig kennis wil delen of juist luisteraars wil meenemen in een groter verhaal. Netflix heeft de claim gelegd op binge watching, de podcast op binge listening.

6. Podcast sponsor

Geen zin in al die moeite, maar wel wat budget over? Word dan sponsor of adverteerder van een podcast. Veel podcasts bestaan dankzij donaties van luisteraars en kunnen een deel van je marketingbudget goed gebruiken. Radiotopia, een verzamelplek van goede podcasts, wordt onder andere gesponsord door MailChimp en Spotify.

Bron: Communicatie Online

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden