Werkzoekende millennial wil geen woorden maar daden

basic1-114_user_man Redactie IVRM

De strijd om talent op de arbeidsmarkt win je niet meer door een goed salaris te bieden, te strooien met cadeaus of leuke personeelsfeestjes te beloven.

10 december 2018 – Great Place to Work (GPtW) deed onderzoek onder 145 organisaties om te ontdekken waar goed werkgeverschap aan moet voldoen tegenwoordig. Dat leverde 4 trends op, waarbij opviel dat vooral onder millennials (geboren tussen 1980 en 2000) het belang van een maatschappelijke bijdrage groot is. En aangezien in 2020 de helft van de beroepsbevolking uit millennials bestaat en in 2025 zelfs driekwart, kun je dit als werkgever niet langer negeren.

Betere samenleving

Werknemers willen met hun werk op een structurele manier bijdragen aan een betere samenleving. Tijd dus om als werkgever je mooie woorden over maatschappelijk verantwoord ondernemen in daden om te zetten. Essentieel hierbij is dat de manier waarop je dit doet past bij je identiteit als organisatie, alleen dan draagt het op een geloofwaardige manier bij aan je reputatie, ook als werkgever.

IKEA

Mooi voorbeeld is IKEA, dat zelf over duurzaamheid zegt: ‘Bij IKEA houden we van onze planeet en de mensen die erop wonen. Daarom staat het milieu bij ons al jaren voorop. We gebruiken steeds meer duurzame grondstoffen en zijn altijd bezig om manieren te verzinnen hoe het bij IKEA groener kan.’

Op hun werken-bij website geven ze 10 redenen waarom je bij IKEA zou willen werken en op nummer 7 staat Aandacht voor mens en milieu. Hoe maken ze dat waar? Niet alleen door hun eigen productieproces te verduurzamen en vanaf 2020 te stoppen met plastic wegwerpproducten zoals rietjes, bordjes, bekertjes en tasjes, maar ook door zich in het maatschappelijk debat te mengen en daarin zelfs het initiatief te nemen.

Afgelopen voorjaar bracht IKEA verschillende bedrijven (o.a. NS en Unilever) en experts samen rond de vraag: Hoe zorgen we ervoor dat alle mensen in Nederland een duurzamer leven gaan leiden? De bevindingen werden aangeboden aan de directeur Duurzaamheid en circulaire economie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

IKEA geeft nadrukkelijk aan haar duurzaamheidsdoelen niet alleen te kunnen halen en betrekt klanten en werknemers om het samen te doen. Zo krijgen klanten tips om duurzamer te leven. Daar wil je als bewuste Millennial toch werken?

Eerder schreven wij een blogpost over hoe je van storytelling naar storydoing gaat en zo je reputatie als wervingsinstrument in kunt zetten.

Bron: MT

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden