Zo overleefde KFC een kiptekort: 5 lessen

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Afgelopen weken kampte de Engelse tak van KFC met een enorm probleem: de kip was op. Doordat het bedrijf problemen ondervond met een wisseling van leveranciers moesten 600 locaties tijdelijk sluiten. De dichte deuren leidden tot verontwaardigde klanten, waarvan enkelen zelfs de politie belden.

De reactie van de fastfoodketen was niet mals. Via een paginagrote advertentie in de kranten betuigde zij haar spijt: ‘‘We’re sorry. A chicken restaurant without any chicken. It’s not ideal. Huge apologies to our customers, especially those who traveled out of their way to find we were closed. An endless thanks to our KFC team members and our franchise partners for working tirelessly to improve the situation.’’ De tekst ging vergezeld van een grote afbeelding van een KFC-bucket waarop de initialen van het merk ietsje verdraaid waren: ‘FCK’.

De actie ging viral op social media en stuitte op veel positieve respons. PR-experts denken dat KFC hierdoor op een betere reputatie – en op zelfs meer klanten – kan rekenen. De vraag is dus: wat deed KFC precies zo goed? Vijf lessen:

1. Benoem de fout

Ja, een kiprestaurant zonder kip is inderdaad niet ideaal. KFC laat via dit geinige understatement merken de ernst van de situatie in te zien en er niet voor weg te duiken.

2. Neem verantwoordelijkheid

‘‘We’re sorry.’’ KFC doet niet aan laf vingerwijzen, terwijl ze net zo goed de falende leveranciers op hun vet hadden kunnen geven. Daarmee toont het bedrijf volwassen gedrag.

3. Gebruik humor

Humor doet het vaak goed, zo ook in dit geval. Maar pas op: je kunt niet altijd grappen maken. Vermijd gevoelige kwesties. Gelukkig gaat er niemand dood aan het niet-eten van kip.

4. Blijf bij jezelf

KFC, of FCK, maakt in haar advertentie handig gebruik van haar welbekende logo. Daarmee blijft zij dicht bij haar merkidentiteit en vangt zij direct de aandacht.

5. Integreer traditionele media met sociale media

De spijtbetuiging van KFC bleek, door de combinatie van beeld en grappige zelfspot, perfect materiaal om viral te gaan. Maar niet iedereen struint regelmatig de sociale media af. KFC kon enkel een groot publiek bereiken door haar advertentie in de kranten af te laten drukken.

Bron: Business 2 Community

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden