Branded content

Als organisatie kun je op veel manieren je zichtbaarheid vergroten en op het gebied van paid media wordt branded content steeds populairder.

Branded content stimuleert engagement

Hoe je commerciële content journalistiek maakt is bepalend voor de waarde ervan. Verhalen die engagement stimuleren zijn in ieder geval een stuk effectiever dan verkooppraatjes in disguise.

Advertenties vs. branded content

Uit onderzoek blijkt dat branded content meer aandacht en waardering krijgt van lezers dan advertenties. Kanttekening daarbij is dat dit geldt zolang de lezer niet het idee heeft dat het om een promotiepraatje gaat. De kunst van goede branded content is dan ook dat het relevante, inhoudelijke informatie is die boeit en past binnen het contentaanbod van het medium: journalistieke branded content die voorziet in de informatiebehoefte van de lezersdoelgroep.

Branded content voorbeeldRANDED CONTENT VOORBEELD

Een geslaagd branded content voorbeeld is bijvoorbeeld een bijlage van het Koninklijk Nederlands Waternetwerk (KNW) bij een landelijk dagblad rond de Waterschapsverkiezingen, met verhalen over wat waterschappen en betrokkenen doen om Nederland veilig te houden. Of een landingspagina bij een grote landelijke nieuwssite met de belangrijkste punten uit de Miljoenennota rond Prinsjesdag van een bank.

Deze voorbeelden laten zien dat relevante content de interesse van de lezer wekt. Omdat je verhaal en boodschap inhoudelijk zijn en je daarbij niet verhult dat jij als organisatie of merk de afzender bent, vergroot de kans op een betrouwbare en geloofwaardige uitstraling wat ruimte laat om je positie als thought leader te versterken.

3 branded content tips

Natuurlijk delen we graag onze kennis. Daarom geven we je hieronder wat praktische tips voor het maken van branded content.

1. Wees relevant

Kom op basis van de kennis en kunde in jouw organisatie met inhoudelijke content die aansluit op de actualiteit of op thema’s die spelen onder de lezers en stakeholders die je wilt bereiken. Van een mediaspecial rond gezond eten, drinken en bewegen na de Kerstdagen of een online artikel over diversiteit op de werkvloer in een e-magazine over arbeidsmarktvraagstukken.

2. Wees transparant

Laat duidelijk zien wie de afzender van de branded content is. Dit kan door het gebruik van een logo, een aangepaste vormgeving ten opzichte van die van het medium waarbij de branded content verschijnt en door een kort bericht (‘deze bijdrage wordt u aangeboden door…’).N.B. in de content zelf moet de naam van de organisatie, een product of dienst zo min mogelijk voorkomen. Lezers blijken bij meer dan één vermelding in de content sneller af te haken.

3. Maak content passend

Zoals altijd is het belangrijk dat je de boodschap van je content aanpast aan de vorm van het medium en de stakeholdergroep op wie je jouw content richt. Zoek de passende media bij je verhalen en gebruik de juiste toon en timing voor je publicaties.

Ondersteuning bij branded content?

Wil jij branded content inzetten voor meer zichtbaarheid, om de relatie met je stakeholders te verdiepen of om de autoriteitspositie van jouw organisatie te versterken? Heb je alleen geen idee waar je moet beginnen of hoe de branded content binnen je communicatiestrategie past? Wij helpen je hier graag bij!

Benieuwd wat branded content voor jouw organisatie kan betekenen?

Mail of bel dan vandaag nog met een van onze specialisten.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden