5 Tips voor een superscherpe pitch

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Een goede pitch is meer dan het brengen van een overtuigend verhaal naar de potentiële opdrachtgever. “Elke ondernemer moet zo kort en krachtig mogelijk over zijn idee en oplossing praten. Een goede pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog. Je moet namelijk de interesse van je gesprekspartner wekken.” Dat zegt Joeri Schoemaker, Nederlands Kampioen Pitchen.

31 oktober 2016 – Volgens Schoemaker is een pitch een belangrijk instrument om op de voorgrond te treden, zowel in persoon als digitaal, bijvoorbeeld op een website of social media.

Ook in de B2B wordt vaak gepitcht. Bedrijven promoten op visie, concepten of eerder werk om zich te onderscheiden van concurrenten en een opdracht binnen te halen. Zie bijvoorbeeld onze casebeschrijving van een scherp geredigeerde pitch die concurrenten het nakijken gaf.

Een goede pitch bevat de volgende stappen:

  1. Focus op het probleem, zonder direct te praten over oplossingen. Maak het probleem groter en zwaarder met behulp van statistieken en emotie, zodat het publiek zich daarmee kan identificeren en aan jouw lippen hangt voor de oplossing.
  2. Creëer met het probleem een opvallende opening om de aandacht van het publiek te trekken. Zorg voor interactie, bijvoorbeeld met een vraag, door middel van storytelling of met behulp van imposante statistiek.
  3. Hier komt jouw oplossing. Maak bovendien in jouw eigen taal duidelijk wat jou onderscheidt van anderen.
  4. Geef bewijzen van hoe jij met jouw idee een succesvolle business kunt genereren. Wie ben jij? Wie is het team? Welke bestaande klanten, partners en mogelijke financieringen kun je inzetten om aan te tonen dat je de wereld gaat veroveren?
  5. Sluit je pitch af met een concrete call-to-action; een actiepunt waarmee jij wilt dat het publiek jouw pitch opvolgt. Bijvoorbeeld een telefoonnummer of een andere mogelijkheid waarmee het publiek contact met jou kan opnemen.

Heb je hulp nodig bij je pitch, bijvoorbeeld in de vorm van een kritisch oog van een communicatie-expert? Of juist in de uitvoering? Wij helpen je graag. Neem vrijblijvend contact met ons.

Bron: NU.nl

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden