Efficiënt communiceren voor Nederlandse organisaties in België

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Nederlandse bedrijven denken weleens bij de uitrol van een campagne of productlancering: ‘België pakken we er wel even bij’. Maar hoewel we dezelfde taal delen zijn Vlaanderen en Nederland heel verschillend.

Dat zegt Serge Beckers, consultant bij ons Brusselse zusterbedrijf Insticom. Insticom onderzocht de mogelijkheden om Nederlandse campagnes en content door te zetten naar Vlaanderen en kwam met de volgende vier handige aandachtspunten.

1. Hiërarchie

In België is de beleving van hiërarchie anders dan in Nederland. Belgen hebben meer respect voor hiërarchie, Nederland is platter. In België zit je bijvoorbeeld niet meteen met de directeur om tafel.

2. Persoonlijke aandacht en contact

Belgen hechten meer waarde aan persoonlijke aandacht en contact dan Nederlanders. Zo nemen bedrijven hun klanten in België vaker mee uit lunchen waarbij pas de laatste vijf minuten over business wordt gesproken. In België geldt: je moet elkaar eerst in de ogen hebben gekeken voordat je gaat samenwerken.

3. Persconferentie

In België bereik je media veel meer met een persconferentie dan één op één contact.

4. Taalgebruik

Hoewel Nederlanders en Vlamingen dezelfde taal spreken zijn er ook heel veel verschillen. Belgen formuleren anders, Nederlanders gebruiken veel meer Engelse woorden.

Insticom paper

Meer weten over de overeenkomsten en verschillen tussen Nederland en België zodat je efficiënt kan communiceren over de grens? Download dan gelijk het Insticom paper.

Download het Insticom paper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze whitepapers

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie?

Neem contact op

Maarten Halsema

Managing Director
0653525196
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden