Hoe creëer je content met (nieuws)waarde?
Veel communicatieprofessionals worstelen met die vraag. Hard nieuws naar buiten brengen over nieuwe producten, events, personalia of eigen onderzoek lukt meestal nog wel.
27 maart 2019 – Maar als het gaat om duiding van deze feiten of het aantonen van de maatschappelijke relevantie van de eigen organisatie, blijft het angstvallig stil. De verhalen die de reputatie kunnen versterken, blijven daardoor onbekend en onbenut. Zonde, want juist dat is de manier hoe je content creëert met (nieuws) waarde.
Doelgroepgerichte content hoog op verlanglijstje
Kwalitatieve content wordt belangrijk gevonden in communicatieland. Een snelle scan van openstaande communicatievacatures op mediaplatform Villamedia laat zien dat bij het gros van de functiebeschrijvingen het produceren van doelgroepgerichte content hoog op het verlanglijstje staat. Maar hoe creëer je structureel content met nieuwswaarde?
Content voorbeelden
Content is er in vele vormen. Enkele content voorbeelden zijn whitepapers, blogposts, contentcreatie en -curatie, webinars, podcasts, nieuwsbrieven en video’s. Het doel van content is dat je stakeholders je weten te vinden en dat je ze in beweging zet. Jullie genereren verkeer naar je website, voeren een dialoog met je bezoekers en weten zelfs conversie te realiseren.
Content verzamelen
Voor het schrijven van blogs voor op de website of een kort artikel voor LinkedIn lopen veel collega’s niet echt warm. Leuren, zeuren en sleuren: dat is wat communicatieprofessionals in de praktijk vaak moeten doen om content uit de organisatie te verzamelen.
Hoe maak je content?
Wil je structureel content met nieuwswaarde creëren? Kijk dan eens goed hoe medialand content maakt en laat je daardoor , dan is het goed om je te laten inspireren door medialand. Redacties van nieuwsmedia zijn getraind om een breed scala aan content te produceren voor een uiteenlopend publiek. Learn from the best, dat scheelt je veel tijd en energie.
Wanneer content plaatsen? Vier tips
Vraag je je af wanneer je content moet plaatsen? We hebben 4 tips voor je op een rij gezet voor een structurele content flow:
1. Werk als een mediabedrijf
Benoem jezelf of iemand anders binnen de afdeling communicatie tot corporate editor of, als je het liever Nederlands houdt, tot hoofredacteur. Benoem daarnaast een aantal vaste redacteuren (afhankelijk van de grootte van je afdeling en de contentvraag) met wie je de redactie vormt en bepaalt wat voor content, jullie wanneer plaatsen, voor welke doelgroep en met welk doel. Zorg er ook voor dat deze rol in jullie takenpakket wordt vastgelegd. Als je de opdracht niet formaliseert dan is het lastig om er tijd en budget voor vrij te maken, zo leert de ervaring.
2. Bedenk per communicatiekanaal een korte en inspirerende strategie
In deze strategie(ën) zet je een korte omschrijving van het communicatiedoel, de doelgroep(en) en hun kennisniveau en -behoefte, tone of voice, aantal vaste rubrieken, budget, beschikbare tijd en kpi’s (bijvoorbeeld toename aantal bezoekers/volgers/likes). Deel een beknopte versie van de strategie(ën) met de mensen buiten het redactieteam die content gaan produceren en noem dat het contentformat. Het biedt hen een handige houvast bij het schrijven, zeker als je er nog wat handige schrijftips aan toevoegt.
3. Denk aan je publiek
Alle artikelen, posts en/of video’s volgens dezelfde opbouw produceren is net zo saai als een krant gevuld met alleen maar interviews van 500 woorden met een portretfoto ernaast. Kranten en tijdschrift wisselen hun content af in lengte, verhouding beeld/tekst en insteek (praktisch of juist bespiegelend). Een goede hoofdredacteur daagt zijn schrijvers uit om de content te bekijken door een journalistieke bril. Bijvoorbeeld door een workshop journalistiek denken te organiseren en met elkaar te oefenen om op een andere manier naar je content te kijken. Wat is interessant voor je lezers? Wat is de boodschap van je artikel of post? Wil je een reactie uitlokken of een visie delen?
4. Deel je successen
Een veelgehoorde frustratie is dat het maar niet lukt om mensen in de organisatie vaker dan één keer een blogpost of artikel te laten schrijven. Maar mensen vinden het stiekem toch best leuk als hun blog in een vakblad wordt geplaatst of veel geliked wordt op social media. Heb je zo’n voorbeeld, deel dit dan vooral intern. Zorg er daarnaast voor dat het belang van nieuwswaardige content leeft en vooral blijft leven in de organisatie. Deel de case waaruit blijkt dat een prospect jullie benaderde omdat deze persoon een artikel had gelezen over jullie visie op een maatschappelijk onderwerp. En verspreid publicaties via je social media-kanalen, samen met een call-to-action. Goed voorbeeld doet volgen.
Heb je vragen of wil je meer weten over content? Neem vrijblijvend contact met ons op.