Hoe laat je jouw jaarplan écht voor je werken in 2022?

basic1-114_user_man Redactie IVRM

De afgelopen maanden heb je hard gewerkt aan je jaarplan. Nu is het zaak om de communicatiedoelstellingen in 2022 ook echt waar te maken.

16 december 2021 – Bij veel bedrijven zie je dat er na de zomer hard wordt gewerkt om de jaarplannen en budgetverdelingen op tijd af te ronden. Vervolgens belanden ze vaak onderin een la. Zonde, want een jaarplan biedt juist houvast om niet ten onder te gaan aan de waan van de dag. Daarom geven we graag tips zodat jij op koers blijft.

Toets aan de strategie

Om een doelgericht beleid te voeren, toets je of jouw jaarplan in lijn is met je organisatiestrategie en -doelstellingen. Een veel voorkomende valkuil bij het opstellen van jaarplannen is: geen focus aanbrengen. Te veel doelen tegelijk leidt vaak tot een matig resultaat. Durf dus keuzes te maken. Segmenteer die bijvoorbeeld via de drivers uit de reputatiemix om jouw organisatie te profileren: prestaties, leiderschap, maatschappelijke relevantie, werkomgeving en wendbaarheid. Kijk hoe jouw activiteiten bijdragen aan één of meerdere drivers en controleer of dit past bij de gekozen profileringsthema’s van jouw organisatie.

Budgetteer effectief

Maak ook gerichte keuzes in budgetten. Kijk scherp naar het jaar dat voor je ligt en de daarbij geformuleerde doelstellingen. Stel jezelf de vraag: waar ga ik op inzetten? Liever twee goede campagnes met impact dan een reeks losse communicatie-uitingen. Bedenk daarbij dat goedkoop vaak duurkoop is. Veel bedrijven zeggen, zeker nu, we doen het liever zelf. Dat is een valkuil. Als je geen specialist bent, kost iets je vaak meer tijd en dus meer geld, maar met minder resultaat. Durf die specialist dus in te huren en claim budget.

Houd wekelijks focus

Om je jaarplan leidend te  laten zijn in wat je doet, is het belangrijk dat het een vast onderdeel is van je werkoverleggen en functioneringsgesprekken. In de praktijk wint urgent het vaak van belangrijk. Voor je het weet ben je halverwege het jaar vooral druk geweest met reageren op dagelijkse beslommeringen en brandjes blussen. Dat gaat ten koste van de strategische doelstellingen en profilering. Voorkom dit door je jaarplan op te knippen in kwartaalplannen, inclusief doelstellingen en een planning. Gebruik je jaarplan ook als werkdocument bij je wekelijkse overleg. Toets alle activiteiten die langskomen op de doelstellingen uit het kwartaalplan. Zo houd je focus. Dit betekent niet dat je rigide moet vasthouden aan het plan. Zeker deze coronatijden laten zien hoe belangrijk het is om flexibel en wendbaar te blijven. Maar een ankerpunt voorkomt dat je helemaal uit koers raakt.

Meet en weet wat je meet

De meeste communicatieprofessionals zijn van nature geen number crunchers, maar sinds de intrede van de digitale platforms kunnen we er niet meer omheen. De online dashboards zijn je cockpit. Om resultaatgericht te sturen, is het essentieel om de doelen in je jaarplan zo compleet en concreet mogelijk te formuleren. Anders kun je niet bijsturen. Volume en bereik zijn daarbij niet heilig. Veel organisaties maken de fout om online kanalen statisch in te zetten. Terwijl de kracht van online kanalen en -campagnes juist is dat ze dynamisch zijn. Blijven de resultaten achter? Bekijk dan eerst wat je kunt optimaliseren voordat je de hele campagne stopzet. Daarvoor is het wel noodzakelijk om continu te monitoren. Een jaarrapportage geeft een leuk overzicht, maar met dagelijkse optimalisatie maak je impact.

Achter je bureau vandaan

Naast de harde analytics zijn er ook kwalitatieve methoden om je doelstellingen in de gaten te houden. Loop eens naar je collega’s van sales en vraag wat zij voor reacties krijgen van klanten en prospects. Wat vinden zij van de informatie op de website, de vindbaarheid of de manier waarop ze ondersteund worden met communicatiemiddelen en -advies? Dat levert vaak veel waardevolle informatie op voor verdere aanpassingen en verbeteringen. Tegelijkertijd is communicatie van de hele organisatie. Schroom daarom niet om collega’s te vragen hun steentje bij te dragen en als merkambassadeur op te treden. Door zich bijvoorbeeld meer via social media te profileren en content van de organisatie te delen of door die zelf te creëren.

Ook een goede start maken met jouw plannen voor 2022?

Behoefte aan ondersteuning bij de strategische uitvoering van jouw communicatiebeleid? Neem dan contact met ons op!

Meer weten?

Case

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden