Influencers in 2019: 3 trends en ontwikkelingen

basic1-114_user_man Redactie IVRM

In 2018 waren influencers populairder dan ooit. Dit maakte het fenomeen ook een mikpunt van kritiek en discussie, aldus PR Daily. De ‘nieuwigheid’ van influencer marketing zorgde voor beginnersfouten. Maar daar kun jij van leren! Wil je in 2019 ook gaan samenwerken met influencers? Wij hebben drie tips en ontwikkelingen op een rij gezet die van belang zijn of blijven dit jaar.

1. Instagram als belangrijkste medium

De recentelijke pr- en privacy-issues bij Facebook, Google en Youtube hebben voor Instagram de baan vrijgemaakt als primair medium voor influencers. Het aantal campagnes waarbij influencer marketing werd ingezet is in een jaar tijd verdubbeld, met Instagram als meest gebruikte platform. Instagram is gebruiksvriendelijk en visueel aantrekkelijk. Mooie foto’s en korte video’s zorgden ervoor dat dit mediakanaal aan top stond vorig jaar. Dat zal in 2019 waarschijnlijk zo blijven.

2. Influencers als onderdeel van je complete campagne

Sommige influencers nemen met eurotekens in de ogen iedere campagne aan. Maar over het algemeen geldt dat de inhoud wel degelijk telt. Dit betekent dat je influencers moeten betrekken bij je hele strategie. Sterker nog, maak ze onderdeel van je team, niet alleen een doorgeefluik van informatie.

3. Investeer in lange termijn-relaties

Langdurige samenwerkingen hebben meer impact dan een eenmalige sponsordeal. Bij waardevolle influencer marketing brengt de influencer structureel een consistente boodschap over. Op deze manier groeien het publiek van de influencer en het merk gezamenlijk.

Met influencer marketing jouw contentbeleid aanscherpen? Lees een van onze whitepapers over profilering of neem contact met ons op.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden