Whitepaper profilering

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Succesvolle profilering valt op doordat die de maatschappelijke betekenis van de organisatie zichtbaar maakt. Het geeft je organisatie een gezicht waarmee je goed in beeld komt bij klanten en andere stakeholders. Onze whitepaper bevat tips voor een goede inhoudelijke profilering. Je versterkt er de reputatie van je organisatie mee en je draagt bij aan het behalen van de communicatie- en organisatiedoelen.

De tien geboden voor een inhoudelijke profilering

Profilering is noodzakelijk om te voorkomen dat stakeholders je organisatie als smoelloos zien. Ook wil je er negatieve beeldvorming mee bestrijden. Desondanks blijven kansen voor een goede profilering vaak onbenut. Soms gebeurt de profilering niet op de juiste manier, dan is het zendergedreven (te veel aandacht voor jezelf, te weinig voor je publiek).

Meer dan de helft van de medewerkers binnen kennisintensieve organisaties wil bijdragen aan de inhoudelijke profilering van de organisatie, maar krijgt hiervoor onvoldoende ruimte en tijd. Ook ontbreekt vaak een strategie waar experts bij kunnen aanhaken. 85% van de organisaties profileert zich al wel op kennis. In twee derde van de bedrijven wordt dit ook gestimuleerd, bij een derde wordt het zelfs van hen verwacht. Medewerkers profileren zich online én offline. Online doen ze dat vooral op de corporate website (53%), Twitter (64%) en LinkedIn (78%); offline via presentaties (88%), publicaties (69%) en door deel te nemen aan evenementen (64%).

Profilering: tips

Profileren is bedoeld om een bepaald beeld van de organisatie te schetsen bij stakeholders. Een beeld dat naadloos aansluit op de strategische positionering op drie niveaus: business positionering, merkpositionering en communicatiepositionering. Voor de profilering van organisaties gelden een aantal tips:

Match profilering met positionering
Een profileringsstrategie komt tot zijn recht als deze in lijn is met de positionering van de organisatie.

Zet inhoudelijke profilering strategisch in, niet als doel op zich
Inhoudelijke profilering is een strategie die bijdraagt aan het behalen van de organisatie- en communicatiedoelstellingen.

Verruil ego voor inhoud
Een inhoudelijke profilering maakt het verhaal van de organisatie zichtbaar. Daarbij gaat het niet om egogedreven onderwerpen.

Durf standpunten in te nemen
Het is belangrijk om standpunten in te durven nemen over thema’s en issues die binnen de eigen branche of de samenleving spelen.

Wees proactief en claim eigen thema’s
Een inhoudelijke profilering vereist een proactieve aanpak: claim eigen thema’s en ontwikkel ze.

Betrek de medewerkers bij bepaling profileringsthema’s
Betrek altijd sleutelpersonen of mensen met een uitgesproken mening binnen bij het bepalen van de thema’s waarop je je als organisatie wil profileren.

Maximaliseer het effect door successen te delen
Haal het optimale uit je profileringsbeleid door successen intern te delen, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief, e-mail of social media.

Meet en analyseer
Monitoring en onderzoek zijn essentieel voor een proactief profileringsbeleid.

Publiciteit

Een veelgebruikte manier voor organisaties om zich te profileren is door te zorgen voor publiciteit, ook wel bekend als gratis publiciteit of free publicity. Free publicity is persaandacht over jouw organisatie, zonder dat je ervoor betaalt. Kranten, radio, televisie en nieuwssites besteden aandacht aan jou, aan je bedrijf of aan je producten en diensten, zonder dat je advertenties of zendtijd hebt gekocht. Bij onze whitepapers vind je ook een whitepaper free publicity met daarin alle informatie over het genereren van persaandacht.

Download de whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Benieuwd hoe wij profilering aanpakken?

Mail of bel gerust met een van onze specialisten!

Neem contact op

Maarten Halsema

Managing Director
0653525196
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden