Crisiscommunicatie

Door dagelijks te werken aan je reputatie bouw je een buffer op tegen reputatieschade. Als zich toch een crisis aandient, beperk je met daadkrachtige crisiscommunicatie de schade voor jouw organisatie én je stakeholders. Jij behoudt de regie.

Dit levert het op

Met de juiste crisiscommunicatie-aanpak voorkom en beperk je schade aan je reputatie. Sterker nog: organisaties komen vaak sterker uit een crisis als ze het goed managen. Door bij een crisis rekening te houden met de belangen van je stakeholders en door verantwoordelijkheid te tonen in de crisisaanpak, herstel of versterk je het vertrouwen in je organisatie.

Rust

Weten dat je goed bent voorbereid, geeft een hoop rust. Met een goede voorbereiding voorkom je overhaaste beslissingen en onzorgvuldige communicatie. Wij wapenen jouw organisatie tegen toekomstige crises en issues. Dat doen we door een crisishandboek te ontwikkelen waarin we voor alle potentiële crisissituaties de juiste strategie en aanpak opstellen. Ook voeren wij periodiek crisissimulaties uit waarmee we de crisisbestendigheid van jouw organisatie testen.

Regie tijdens crisis

Bij een crisis maakt snelheid het verschil tussen reputatiewinst of -verlies. Daarom is een goede voorbereiding essentieel. Je aanpak ligt dan al in grote lijnen op de plank. Als zich een crisis voordoet, geven we je direct de eerste adviezen. We zijn de sparringpartner van je woordvoerder en ondersteunen bij de uitvoering van crisiscommunicatie.

Voldoe aan je zorgplicht

Vanuit je zorgplicht bescherm je de belangen van je stakeholders. Je voorkomt of beperkt nadelige gevolgen van de crisis voor hen. Zo herstel je bovendien hun vertrouwen in jouw organisatie.

Zo doen wij dat

Op basis van jarenlange ervaring in crisiscommunicatie biedt IVRM de volgende diensten.

  • Crisishandboek
    We helpen je om goed voorbereid te zijn op een crisis. We brengen potentiële crisissituaties in kaart en formuleren de bijpassende reactiestrategie, statements, Q&A’s en een stappenplan. Hiermee zorg je ervoor dat je je stakeholders op het juiste moment, via het juiste middel en met de juiste boodschap informeert.
  • Ondersteuning bij crisis
    Als er een crisis is uitgebroken, ondersteunen we je organisatie met advies en uitvoering om de crisis het hoofd te bieden. Samen ontwikkelen we de reactiestrategie, statements voor de pers en boodschappen voor de verschillende stakeholders. We adviseren woordvoerders en bereiden hen voor op media-optredens. In geval van een acute crisis kan je ons 24/7 bereiken op het crisistelefoonnummer: 035 – 303 42 16. Desgewenst draaien we buiten kantooruren mee in jouw crisispiket.
  • Crisismediatraining
    Als je onder het vergrootglas van de media ligt, is transparantie van groot belang. Journalisten dringen aan, netelige vragen blijven komen. Aan jou de opdracht om rustig te blijven, vast te houden aan je boodschap en vertrouwen te winnen. In een dagdeel leren wij je om een professioneel woordvoerder te zijn, juist als de druk hoog is.
  • Crisissimulatie
    Of je organisatie crisisbestendig is, testen we met een crisissimulatie. Een legertje journalisten staat voor de deur, op social media is de crisis trending topic en onder medewerkers ontstaat onrust. Werkt je crisisprotocol en houd je het hoofd koel? De crisissimulatie geeft je handvatten om het crisisprotocol aan te scherpen.

Wil je goed voorbereid zijn op een crisis?

Neem contact op met onze specialist en ontdek de mogelijkheden!

Neem contact op

Berlinda Harkink

Directeur Reputatie & Strategie
0615070491

Cases

crisiscommunicatie

Download onze crisiscommunicatie whitepaper

Ben je op zoek naar handvaten voor risico en crisiscommunicatie? Wil je goed voorbereid zijn crisis situatie? Download dan onze whitepaper over crisiscommunicatie. We geven je tips voor reactiestrategieën, delen een praktische checklist met je en nemen je stapsgewijs mee hoe je crisiscommunicatie managet.

crisiscommunicatie

Actueel

Direct beginnen met een crisiscommunicatietraject?

Bel of mail ons om een afspraak in te plannen.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden

Communicatiecrisis bestrijden

Goede crisiscommunicatie biedt kansen om de organisatie op een positieve manier neer te zetten en om de reputatie te versterken. De omvang van de reputatieschade hangt samen met de reactiesnelheid.