Klimaatverandering bestreden, reputatie versterkt

Patagonia lijkt hét ultieme voorbeeld van hoe je als organisatie goed doet. Nu heeft Patagonia de wereld opnieuw verrast. De oprichter van het kledingmerk Patagonia, Yvon Chouinard, en zijn familie hebben het bedrijf – dat zo’n 3 miljard waard is – weggegeven. Alle toekomstige winst kan hierdoor naar de strijd tegen klimaatverandering en de effecten van de milieucrisis gaan.

basic1-114_user_man Lana Driest

Patagonia lijkt hét ultieme voorbeeld van hoe je als organisatie goed doet. Nu heeft Patagonia de wereld opnieuw verrast. De oprichter van het kledingmerk Patagonia, Yvon Chouinard, en zijn familie hebben het bedrijf – dat zo’n 3 miljard waard is – weggegeven. Alle toekomstige winst kan hierdoor naar de strijd tegen klimaatverandering en de effecten van de milieucrisis gaan.

29 september 2022 – We schreven al eerder dat organisaties goed moeten nadenken over hoe ze opereren in de wereld. Van bedrijven wordt verwacht dat zij iets doen voor the greater good en dat ze hun verantwoordelijkheid nemen op dit vlak.

Bijdrage aan een betere wereld

Toen Trump de vennootschapsbelasting verlaagde, heeft Patagonia die winst hiervan gedoneerd aan goede doelen. Het bedrijf is een early adopter van alles, van biologisch katoen tot kinderopvang op locatie, en ontmoedigde consumenten om hun producten te kopen, met een advertentie op Black Friday in The New York Times met de tekst “Do not Buy This Jacket“. Zij doen hun imago als een activistisch merk eer aan en scoren daarmee goodwill van hun stakeholders.

De spagaat van Patagonia

“Billionaire No More” kopt The New York Times over Chouinard. Te lezen is dat de excentrieke bergbeklimmer een onwillige miljardair werd en zijn onconventionele draai aan het kapitalisme geeft door het bedrijf weg te geven. Mooi verwoord. De actie van de oprichter van Patagonia is spectaculair te noemen. Bedrijven worden steeds meer onder de loep genomen en kritisch gevolgd. Reputaties staan onder druk. Hun retoriek over het verbeteren van de wereld wordt vaak overschaduwd door hun bijdragen aan de problemen die ze beweren te willen oplossen. Denk aan fashionmerken die duurzaam willen zijn en willen bijdragen aan een betere wereld, maar ondertussen wel de woestijn volgooien met niet verkochte kleding. Dit zijn acties die het publiek niet ontgaan en de reputatie schade toebrengen. Maar als je er als bedrijf in slaagt om de MVO-acties bij het publiek te krijgen, heeft dit een positief effect op de verkoop van producten. Wat dus ook weer zorgt voor meer geld en zie daar de spagaat van Chouniard en Patagonia. Want meer producten = meer vervuiling.

Toen ze de omvang van de opwarming van de aarde en de ecologische vernietiging begonnen te zien, en hun eigen bijdrage daaraan, besloot Patagonië het bedrijf te gebruiken om de manier waarop zaken werden gedaan te veranderen. Met als absoluut hoogtepunt van dit alles het weggeven van het bedrijf. Een mooiere draai had hij niet aan zijn idealen kunnen geven, een prachtige slotscène voor de carrière van deze 83-jarige  idealistische ondernemer.

De aarde is nu onze enige aandeelhouder, schreef Chouinard in zijn brief waarin hij bekend maakt dat hij Patagonia weggeeft. Hij besluit met:

“Ondanks zijn onmetelijkheid zijn de hulpbronnen van de aarde niet oneindig, en het is duidelijk dat we haar grenzen hebben overschreden. Maar het is ook veerkrachtig. We kunnen onze planeet redden als we ons ervoor inzetten.”

Wie zal Chouniards voorbeeld volgen?

Bron: The New York Times en Patagonia.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden