Persbericht schrijven? Zo zorg je dat je opvalt!

Je wilt een persbericht schrijven, maar weet eigenlijk niet goed hoe. Journalisten worden dagelijks overladen met persberichten. Je wilt er dus wel voor zorgen dat jouw persbericht eruit springt.

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Je wilt een persbericht schrijven, maar weet eigenlijk niet goed hoe. Journalisten worden dagelijks overladen met persberichten. Je wilt er dus wel voor zorgen dat jouw persbericht eruit springt.

9 januari 2017 – Hieronder lees je een aantal tips die de kans vergroten dat de journalist jouw bericht in ieder geval leest:

Een opvallend persbericht schrijven, zo doe je dat

1. Bedenk vooraf of het bericht dat je wilt uitsturen nieuwswaardig is

Niet alleen voor jou en je collega’s, maar vooral voor de journalist. Onthoud wie je doelgroep is en beoordeel of het persbericht dat je wilt schrijven (afhankelijk van je doelgroep) vakinhoudelijk- of maatschappelijk relevant is en nieuwswaardig genoeg om te verzenden, zoals bij hard nieuws meestal het geval is. Is dat niet zo? Verstuur je persbericht dan niet, want dat gaat ten koste van je geloofwaardigheid.

2. Houd de inhoud van het persbericht kort

Een drukke journalist heeft geen tijd om ellenlange persberichten door te lezen. Houd daarom vast aan een lengte van 300-400 woorden en zorg ervoor dat de kernboodschap in de vorm van de 5 W’s vooraan staat; de wie, wat, waar, wanneer, waarom en eventueel hoe. Zo is het voor de journalist direct duidelijk of de boodschap voor hem interessant is.

3. Maak gebruik van citaten

Dat maakt het voor de journalist makkelijk om quotes over te nemen uit het persbericht. Het is daarom van belang dat in het citaat nogmaals de kernboodschap wordt genoemd. Ga daarnaast dieper in op de reden waarom het nieuws voor de organisatie van belang is of hoe het nieuws past bij de doelstellingen van de organisatie. Wees kort en bondig, zodat de journalist jouw citaat niet beter kan formuleren.

4. Vermijd commercieel taalgebruik

Laat superlatieven zoals uniek, super, overweldigend, gigantisch en bijzonder achterwege in het persbericht. Schrijven doe je namelijk niet in reclametaal. Wil je liever reclame maken, dan kun je beter kiezen voor een advertentie. Blijf als je een persbericht schrijft objectief en zakelijk.

5. Selecteer relevante media en journalisten

Bekijk goed waar het persbericht over gaat en selecteer de media en journalisten die over dat onderwerp publiceren. Een persbericht over bouwmachines stuur je niet naar een modeblad. Wees kritisch. Daarmee voorkom je irritatie bij journalisten.

6. Kies de juiste timing

Een persbericht versturen op vrijdagmiddag heeft weinig zin. Ook journalisten hebben weekend. Uit onderzoek blijkt dat op dinsdag en donderdag de meeste persberichten gepubliceerd worden. Op woensdag worden de meeste persberichten gelezen.

7. Gebruik de juiste verzendmethode

Plaats de tekst van het persbericht altijd in de mail zelf en verstuur het persbericht nooit mee als bijlage. Richt het persbericht aan jezelf en vermeld alle ontvangers in blind carbon copy (BCC). Het is niet netjes wanneer de journalist kan zien welke andere media jouw persbericht hebben ontvangen. Wanneer je een afbeelding meestuurt, zorg er dan voor dat deze kleiner is dan 1 MB. Daarmee voorkom je vertraging van de verzending/het ontvangst. Vergeet niet te vermelden wie/wat er op de afbeelding te zien is.

8. Zorg ervoor dat het onderwerp van de mail triggert

Daarmee vergroot je de kans dat de journalist jouw mail opent. Gebruik geen misleidend onderwerp, maar blijf bij de inhoud van het persbericht. Hanteer de regel van een pakkende titel met daarin de kernboodschap voor het persbericht, die je tevens gebruikt als onderwerpregel met de vermelding dat de e-mail een persbericht betreft. Bijvoorbeeld: PERSBERICHT: IVRM ondersteunt wielerrevolutie met communicatie

9. Persbericht extra onder de aandacht brengen

Bel een persbericht nooit na. Als je een persbericht extra onder de aandacht wilt brengen, kun je journalisten met wie je een goede band het persbericht persoonlijk sturen met een inleidende boodschap, een korte samenvatting en vervolgens het hele persbericht. Ook kun je voorafgaand aan de verzending relevante media benaderen en hen wijzen op het persbericht dat je gaat versturen. Vraag bijvoorbeeld welke journalist over dat onderwerp schrijft, zodat je het persbericht direct aan de juiste persoon kunt adresseren. Zo voorkom je dat je bovenop de stapel belandt.

Persberichten schrijven is een kunstje

Ga je een persbericht schrijven, maar weet je niet waar te beginnen? Wij kunnen het persbericht schrijven, redigeren of alleen uitsturen. Wat je maar wilt. Neem in dat geval contact met ons op.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden