Spoedcursus thought leadership? Neem deze 4 stappen!

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Waarom deze spoedcursus thought leadership? Copy cats, intellectuele diefstal en disruptieve businessmodellen die markten op z’n kop zetten, maken thought leadership tot noodzaak. Een organisatie met autoriteit stijgt uit boven de ondoorzichtigheid die troef is in de meeste markten. Thought leaders, zoals deze organisaties worden genoemd, genieten het vertrouwen van hun stakeholders. Thought leadership onderscheidt de organisatie door deskundigheid en relevantie, die haar verheft boven elke verdenking. Bij elke verandering kijken stakeholders eerst naar de thought leader, voordat zij hun eigen positionering bepalen.

Hoe verwerf je een thought leadership-positie?

Het enige probleem is dat je thought leadership niet kunt kopen of claimen. Het is een erkenning door de stakeholders. Die erkenning komt voort uit het vertrouwen dat je hebt opgebouwd als expert in vernieuwend gedachtegoed of perspectief, waarbij een grote rol is weggelegd voor visie en innovatie. Een positie die een organisatie verwerft na jaren van consistentie, deskundigheid en volharding.

In het huidige onrustige klimaat kan de route echter te lang duren. Veel organisaties willen daarom weten of ze ook wat sneller thought leadership kunnen verwerven. Het antwoord is ja, mits ze inderdaad de vernieuwende deskundigen zijn die een sturende rol in de markt kunnen nemen. De spoedcursus thought leadership vraagt om vier stappen die stellig gemaakt moeten worden.

Spoedcursus thought leadership:

  1. Bepaal waar je voor staat
    Thought leadership begint met het vaststellen van de positie die je als organisatie wil innemen, rekening houdend met de inzichten over de in- en externe omgeving. Stel vooraf concreet vast op welk gebied je organisatie zich wil onderscheiden. De gekozen positie moet haalbaar, geloofwaardig, ambitieus, relevant en uniek zijn. Dove heeft bijvoorbeeld expliciet gekozen voor ‘Natuurlijke Schoonheid’ en het vergroten van het zelfvertrouwen van alle vrouwen. Deze onderwerpen zijn niet willekeurig gekozen, maar relevant voor de business van Dove. Bovendien heeft Dove mensen in de organisatie die veel kennis over dit onderwerp hebben.
  2. Zeg het voort, verspreid het woord
    Een thought leader inspireert zowel medewerkers als klanten en andere stakeholders. De beste thought leaders zijn verhalenvertellers die hun luisteraars en lezers in vervoering brengen. Hun visie is vervat in een verhaal met een kop en een staart, rijk geïllustreerd met hapklare voorbeelden, cases en klantverhalen.
  3. Reserveer tijd en budget
    Het verwerven van thought leadership kost tijd en geld. Er moet worden geïnvesteerd in het opbouwen van kennis en het delen daarvan in blogs, presentaties en andere content. Daarna vraagt thought leadership onderhoud in de vorm van budget, toewijding en volharding.
  4. Structureer en continueer
    Thought leaders moeten zonder directe commerciële druk hun ideeën kunnen vormen en uitwerken. Dat hoeft de aansluiting bij andere strategische programma’s in de organisatie echter niet in de weg te staan. Het is juist de bedoeling om initiatieven voor thought leadership te integreren in alle bedrijfsactiviteiten. Daardoor wordt het een integraal onderdeel van de markt- en maatschappijbenadering en dus van de toekomst van je organisatie.

Meer weten

Ben je na deze spoedcursus thought leadership geïnteresseerd en wil je meer weten over een toekomstbestendige positionering? Download dan onderstaand whitepaper:

Whitepaper positionering

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden