Stef Blok gaat viral met Brexit-monster

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Het is een overheidscampagne om bedrijven nog eens te waarschuwen voor de Brexit. Het pluizige monster dat demonstratief op het bureau ligt moet aangeven dat je dit niet wil, een Brexit dat in de weg ligt.

20 februari 2019 – Zelfs BBC en Euronews verbazen zich erover: minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok die met zijn handen in de lucht poseert en reddeloos naar een blauw monster op zijn bureau staart. ‘Blok staat links op de foto’, meldt BBC er zekerheidshalve bij.

Earned media wekt vertrouwen

Door het vaak informatieve karakter van overheidsboodschappen wordt een ludieke campagne niet vaak ingezet. Terwijl dit soort acties veel earned media genereren.  “Hiermee krijg je gratis aandacht van de media en van het publiek,” zegt hoogleraar marketing Peeter Verlegh in het AD. “Voor paid media, aandacht waar je voor betaalt, sluiten steeds meer mensen zich af.” Als het via andere kanalen tot je komt, wint het ook aan geloofwaardigheid. Vooral nu de overheid – vroeger neutraal en betrouwbaar – meer gewantrouwd wordt. Het is leuker als iemand anders dan wc-eend zegt dat wc-eend de beste is.

Mind the message

Wel is het bij free publicity van belang goed in de gaten te houden of de juiste boodschap wordt overgebracht. Het is natuurlijk fijn dat de campagne van het ministerie van Buitenlandse Zaken wereldwijd aandacht trekt. Maar zit het Nederlandse bedrijfsleven wel te wachten op een blauw monster? Zij zijn vooral geholpen met duidelijkheid. Met name kleinere bedrijven wachten de boel af vanwege de grote onzekerheid die bij de exercitie komt kijken. Nu ging in de media vooral veel aandacht uit naar wie er eigenlijk in het pak zat.

Geslaagde actie?

De campagne van Buitenlandse Zaken heeft een groot bereik. En bij een afnemend vertrouwen in de overheid is het slim om in te zetten op earned media. Maar wat leert dit blauwe beest je nu over de Brexit? Om aandacht goed te laten werken, is ook een inhoudelijke boodschap nodig.

Wil je weten hoe je het inhoudelijke verhaal van jouw organisatie mediageniek maakt? Lees onze whitepaper over inhoudelijke profilering of neem rechtstreeks contact met ons op.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden