Twaalf tips voor effectief crisismanagement

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Crisismanagement tips zodat jij wél goed voorbereid bent

Word jij nerveus bij de gedachte van een crisisuitbraak? Je bent niet de enige. Veel organisaties zijn niet voorbereid op een crisis, terwijl iedere organisatie erdoor getroffen kan worden. Denk aan een brand of een gaslek, het terugroepen van een product of een medewerker die in opspraak is geraakt. Waar je als organisatie vóór het digitale tijdperk een dag (24 uur) de tijd had om te reageren op een crisis, is dat tegenwoordig eerder 24 minuten. Voorbereiding is dus essentieel.

Crisismanagement is aan te leren

De impact en snelheid waarmee nieuws zich via social media verspreidt, kan in korte tijd veel reputatieschade aanrichten. Maar met goed crisismanagement kun je escalatie voorkomen. Een goede voorbereiding kan het verschil maken tussen een onbeheersbare situatie waarin je de regie verliest, en een crisissituatie die je daadkrachtig managet. Maar een goede voorbereiding is ‘slechts’ het halve werk, zoals het gezegde ook luidt. Daarom hebben we voor de andere helft nog 12 crisismanagement tips voor je op een rij gezet om te voorkomen dat je een speelbal wordt in een orkaan van gebeurtenissen en belangen.

[one-half-first]

WHITEPAPER

[imagelink image=”https://ivrm.nl/wp-content/uploads/2019/03/kleurtjes.jpg” url=”https://ivrm.nl/whitepapers/whitepaper-crisiscommunicatie/” title=”VOORKOM REPUTATIESCHADE MET JUISTE AANPAK CRISISCOMMUNICATIE” button=”DOWNLOAD DEZE WHITEPAPER”]

[/one-half-first]
[one-half]

Training

[imagelink image=”https://ivrm.nl/wp-content/uploads/2019/03/fake-news-2.jpg” url=”https://ivrm.nl/academy/training-crisissimulatie/” title=”Training crisissimulatie” button=”Meld je aan”]

[/one-half]

Crisismanagement? Tips voor, tijdens en na een crisis:

1. Kweek ‘reputatievet’ als airbag van je organisatie (oefen mogelijke crisissituaties)
2. Alles begint intern (zorg voor een open cultuur en help medewerkers in hun communicatierol)
3. Ken de gevaren (wetgeving, technologie, veiligheid, etc.)
4. Wees voorbereid en regel mandaat (continue monitoring, statement, Q&A, etc.)
5. Bouw relaties vooraf (vrienden én vijanden)
6. Check wat je online reputatie is
7. Denk goed na over het crisisdoel en de responsestrategie
8. Bepaal zelf het crisisbeeld (neem verantwoordelijkheid en toon empathie)
9. Toon leiderschap (laat bij voorkeur de CEO de woordvoering doen)
10. Faseer de communicatie (op proces informeren kan altijd, de inhoud komt daarna)
11. Vergeet de crisis niet af te sluiten en zorg voor opvolging
12. Leer en verbeter.

Crisisbestendig met een crisis APK

Hoe beter je je voorbereidt, hoe beter je in staat bent om een crisis te managen. Een periodieke crisis APK kan daarbij helpen. Door je voor te bereiden op een crisis wanneer alles goed gaat heb je namelijk de rust om een daadkrachtig crisiscommunicatieplan te maken voor alle mogelijke crisisscenario’s. Met onze crisissimulatietraining toetsen we je communicatiebeleid bij een crisis waarbij we alle crisisscenario’s op de proef stellen. Als de vlam dan echt in de pan slaat, staat jouw organisatie haar mannetje.

Voorkom reputatieschade met advies op maat

Maarten Halsema

Met de juiste communicatie in tijden van crisis vergroot je de reputatiewaarde van je organisatie. Wil jij meer weten over crisiscommunicatie en hoe jouw organisatie dit kan inzetten als reputatiebeschermer? Neem dan rechtstreeks contact op met onze specialist crisiscommunicatie Maarten Halsema, managing director bij IVRM, mhalsema@ivrm.nl,  06 5352 5196  of crisistelefoonnummer 24/7 035 – 303 42 16.

[one-half-first]

Onze crisis dienstverlening:

[/one-half-first]
[one-half]

Gerelateerde artikelen:

[/one-half]

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden