CEO niet altijd meest geschikte woordvoerder

basic1-114_user_man Redactie IVRM

De juiste vertegenwoordiger voor de juiste gelegenheid

Thought leadership gaat over het vinden van de juiste vertegenwoordiger voor de juiste gelegenheid – en het verbinden van die twee.

CEO’s zijn vaak het gezicht van hun organisatie en staan ​​voorop als het gaat om het uitdragen van de bedrijfsvisie. Als belangrijkste vertegenwoordiger van het bedrijf moeten CEO’s verantwoordelijkheid nemen in moeilijke tijden. Maar wat als je constateert dat hij of zij niet de beste woordvoerder is voor jouw merk?

Er zijn verschillende factoren waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van een woordvoerder: het doel van je boodschap, het publiek dat je probeert te bereiken, de vaardigheden of expertise van de woordvoerder en vooral zijn of haar authenticiteit.

[one-half-first]

Nieuwsbrief

[imagelink image=”https://ivrm.nl/wp-content/uploads/2018/07/IvRM-Content-c-Dev-e1532112953722.jpg” url=”https://ivrm.nl/reputatienieuws-aanmelden-nieuwsbrief/” title=”Reputatienieuws direct in je inbox!” button=”Meld je aan”]

[/one-half-first]
[one-half]

Whitepaper

[imagelink image=”https://ivrm.nl/wp-content/uploads/2020/02/hand-envelop.jpg” url=”https://ivrm.nl/whitepapers/whitepaper-profilering/” title=”Tien geboden voor een inhoudelijke profilering” button=”Download deze whitepaper”]
[/one-half]

Wat is je doel?

Waarom schuif je in de eerste plaats een woordvoerder naar voren? Wil je de zichtbaarheid van je organisatie vergroten, organiseer je een evenement of leg je een verklaring af over actuele (crisis)gebeurtenissen?

Helder voor ogen hebben wat je wil communiceren en wat je daarmee wil bereiken, is van cruciaal belang bij het kiezen van de juiste woordvoerder. Als het doel is om belangrijke informatie te geven aan stakeholders, om contact te leggen met leiders van andere organisaties of om toelichting te geven bij de organisatiedoelen, dan is de CEO waarschijnlijk de beste woordvoerder. Als je wil dat mensen klant bij je worden, kun je bijvoorbeeld gebruikers of cliënten inschakelen om hun ervaringen met jouw organisatie te delen.

Wie is je publiek?

Wie wil je aanspreken? Waarom neem je contact met ze op? Waardoor worden zij gemotiveerd?

Als je je bijvoorbeeld richt op beleidsmakers, zorg er dan voor dat je woordvoerder het probleem kan lokaliseren. Een beleidsmaker geeft het meest om wat zijn eigen kiezers beïnvloedt. Bestaat je publiek uit millennials, overweeg dan om een jonge medewerker of ambassadeur in te zetten die het beste in hun taal kan communiceren en hen tot actie kan aanzetten.

Wat zijn de vaardigheden of kwaliteiten van de woordvoerder?

Je moet rekening houden met de achtergrond van je woordvoerder, vooral als het gaat om zijn of haar vaardigheden en kwaliteiten. Vaak is het publiek op zoek naar iemand die herkenbaar is en informatie overdraagt ​​op een manier die makkelijk te begrijpen is.

Presentatie is key. Een soepele spreker zal beter worden ontvangen dan iemand die een verklaring robotachtig opdreunt. De woordvoerder moet vertrouwd zijn met het onderwerp en de discussiepunten. Een te vrijblijvende of juist gedwongen presentatie komt niet authentiek over.

Onthoud dat hoe comfortabeler een woordvoerder is met een onderwerp, hoe natuurlijker het brengen van het verhaal hem of haar zal afgaan. Als je bijvoorbeeld de resultaten van een onderzoeksrapport wil presenteren, overweeg dan om iemand van het onderzoeksteam naar voren te schuiven die bij het project betrokken was en daar lastige vragen over kan beantwoorden.

Artsen aan de frontlinie, die protesteren tegen een gebrek aan beschermende uitrusting tijdens de COVID-19-pandemie, zullen eerder een publieke reactie opwekken dan een ziekenhuisbestuurder die dezelfde oproep doet. De dokters zijn in dit geval effectieve boodschappers omdat ze dagelijks de tekorten ervaren. Daarbij worden ze over het algemeen gezien als betrouwbare informatiebronnen.

Is je woordvoerder authentiek?

Het publiek is slim en voelt feilloos aan wanneer iemand niet echt is. Authenticiteit is cruciaal en een woordvoerder moet ook handelen naar de boodschap die hij of zij verkondigt. Als je publiek vermoedt dat een woordvoerder slechts lippendienst verleent, zal het niet aarzelen zich uit te spreken, bijvoorbeeld via social media.

Zo heeft Anna Wintour, hoofdredacteur van Vogue, onlangs verklaard dat Vogue meer moet doen om de positie van minderheden te versterken. Zij verontschuldigde zich voor de ongevoelige inhoud die door de jaren heen is gepubliceerd. Uit de mond van iemand die al 34 jaar aan het roer van dit tijdschrift staat, klinkt deze boodschap vooral heel hol. In plaats van een verklaring af te leggen met haar als publiek gezicht, had de organisatie beter een personeelsteam kunnen inhuren om inclusie te bevorderen en hun personeel verder te diversifiëren. Het publiek zit niet te wachten op lege woorden en gebaren. Het wil verandering zien – en vooral actie.

Denk ook aan de non-verbale boodschap die een woordvoerder overbrengt. Een oudere blanke man is misschien niet het beste gezicht van een initiatief ter bevordering van diversiteit, vooral als hij een cultuur van uitsluiting en systemische ongelijkheid in stand heeft gehouden.

Conclusie

Of de CEO de juiste woordvoerder is, vereist een zorgvuldige afweging. Welk publiek bereikt de CEO? Over welke onderwerpen spreekt hij of zij zich graag uit en wat is zijn/haar expertise? In sommige gevallen is de CEO misschien niet de beste keus, en dat is prima. Vertrouw op je team. Kies een woordvoerder die de organisatiewaarden vertegenwoordigt en omarm het feit dat representatie vele gezichten kent.

Bron: PR Daily

Gerelateerde artikelen:
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden