De onschatbare reputatiewaarde voor Big Tech

basic1-114_user_man Paul Claasen

De Big Tech-bedrijven uit Silicon Valley varen wel bij de coronacrisis. Zeker Amazon lijkt nu en in de toekomst te kunnen profiteren van de crisis. Tegelijkertijd is het ontstane beeld van een concern dat onethisch handelt en winst verkiest boven gezondheid hardnekkig. Ook voor Amazon is reputatie van onschatbare waarde.

Bedrijven uit de nieuwe economie hebben tot nu toe weinig last van de coronacrisis. De businessmodellen van techreuzen als Facebook, Apple, Amazon, Microsoft en Google lijken behoorlijk coronabestendig.

Grote profiteurs

Facebook wist ondanks mindere advertentieverkopen dit kwartaal toch zijn omzet te verhogen tot 18 miljard dollar (+18 procent) en de winst met 4,9 miljard (+102 procent). Apple doet veel zaken met China en laat daarom een lichte omzet- en winstdaling zien. Toch gaat het bedrijf zorgeloos door met eigen aandelen opkopen en (hogere) dividenden uitkeren.

De grootste winnaars lijken Facebook, Microsoft en zeker Amazon. De webwinkel zag zijn omzet met 26 procent stijgen. Het gemak van thuisbezorgen werd de noodzaak van thuisbezorgen. Bovendien is de verwachting dat Amazon straks verder zal profiteren van de crisis als gevolg van een hausse aan faillissementen van fysieke winkels.

Voor eigen gewin

Heerst er nu een juichstemming bij Amazon? Niet helemaal. Honderden medewerkers uit verschillende landen demonstreren omdat ze onvoldoende beschermd zouden worden tegen COVID-19: winst gaat boven gezondheid. Daarnaast krijgt topman Jeff Bezos kritiek vanwege magere duurzaamheidsdoelen en wordt hij ervan beschuldigd de gegevens van externe Amazon-verkopers voor eigen gewin te misbruiken.

Op de klimaatprotesten reageerde Bezos door 10 miljard in een klimaatfonds te stoppen om Amazon in 2040 CO2-neutraal te maken. Begin mei kondigde hij aan de verwachte winst van 4 miljard dollar in te zetten voor extra coronamaatregelen zoals mondkapjes, tests en thermometers. Hoewel reactief, ook Amazon legt het belang van zijn stakeholders niet klakkeloos naast zich neer.

Beleid en gedrag

Zowel de toenemende inspanningen tot wettelijke regulering als de groeiende eisen voor sociaal verantwoordelijker gedrag hebben invloed op het gedrag van Big Tech. Naast alle zorgen over hun overmatige macht en groei lijkt het een lichtpunt: zelfs zij kunnen zich beter niet te veel met zichzelf en te weinig met hun maatschappelijke relevantie bezighouden.

Bronnen: FD & Volkskrant

Gerelateerde artikelen:

Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden ;)