Waarom ook jouw organisatie een podcast moet maken
Podcast zijn en blijven in trek. Vraag je je daarom af of jouw organisatie ook hier iets mee moet doen? We hebben vijf redenen voor je op een rijtje gezet waarom ook jouw organisatie een podcast moet maken.
25 april 2019 – Met negen miljoen smartphonebezitters in Nederland en razendsnel internet is de podcast een kanaal met ontzettend veel potentie. Een podcast maken is relatief goedkoop en heeft grote voordelen.
1. Interesseren
Storytelling helpt bedrijven om nieuwe en bestaande klanten te raken en in beweging te krijgen. Sterke en authentieke verhalen kunnen zorgen voor een hechte(re) band met je doelgroep. Maar let op: content mag dan king zijn, consistentie is queen. Daarom is belangrijk om op vaste momenten, voor een langere periode, nieuwe podcasts te produceren. Op die manier blijf je on top of mind bij jouw klanten en doelgroep.
2. Informeren
Podcasts luisteren is voor veel mensen een manier van nieuws consumeren. Wanneer je in jouw podcast stilstaat bij actuele trends en ontwikkelingen en interessante weetjes en feitjes deelt binnen jouw vakgebied, geef je de luisteraar het gevoel dat hij is bijgepraat.
3. Inspireren
Via een podcast kun je leuke interviews en inspirerende verhalen delen. Denk bijvoorbeeld aan een mooie klantcase. Grote kans dat jij je doelgroep positief beïnvloedt met een meeslepend, herkenbaar verhaal.
4. Amuseren
Radio luisteren ervaren veel mensen als een ontspannende bezigheid. Podcasts kunnen hetzelfde effect hebben. Nodig gastsprekers uit om een zo divers mogelijk publiek aan te spreken.
5. Merkbewustzijn vergroten
Met een strakke podcast laat jij zien (of eigenlijk: horen) dat je een autoriteit bent binnen je vakgebied. Met kennisdeling, storytelling en interessante interviews kun je een sterk, vertrouwd en persoonlijk beeld neerzetten van jouw organisatie. Een podcast is daarom ideaal om het merkbewustzijn bij potentiële klanten te vergroten. Ook het integreren van informatie over jouw producten en diensten kan op een handige manier gecombineerd worden met de andere content.
Podcast maken? Wij helpen je graag!
Indien op de juiste manier ingezet, kan een podcast een positieve bijdrage leveren aan jouw contentstrategie met als doel het vergroten van je zichtbaarheid en autoriteitspositie. Geïnspireerd geraakt? Wij denken graag met je mee over de mogelijkheden van een podcast voor jouw bedrijf. Van advies over strategie en uitvoering tot het volledig maken van jullie podcast: je bent bij ons aan het juiste adres!
OnBrandScan
Sinds 2019 voelen wij in onze driewekelijkse podcast OnBrandScan een CEO 25 minuten lang aan de tand over merk, marketing en reputatie. Hoe kijken zij daarnaar? Welke afwegingen maken ze?
Abonneren op OnBrandScan kan via alle grote podcast kanalen:
- Op iTunes
- Op Spotify
- Op Soundcloud
Productie: IVRM Reputatie
Mediapartner: Emerce