9 crisiscommunicatietips bij hacks

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Steeds vaker worden organisaties geconfronteerd met hacks, oftewel de diefstal van hun gegevens. Dit kan jouw reputatie maar ook die van je klanten flink beschadigen. Gehackt? Beperk de schade dan met onderstaande tips:

1. Maak een crisiscommunicatieplan

Bereid je voor op mogelijke beveiligingsissues met een crisiscommunicatieplan. Stel duidelijke protocollen op die schetsen hoe je moet reageren. Maar ook wie en op welke wijze moeten worden geïnformeerd.

2. Oefen jaarlijks met een crisismanagementteam

Stel een crisismanagementteam samen en oefen minimaal een keer per jaar met een mogelijke crisiscase rondom databeveiliging en met de toepassing van het crisiscommunicatieplan.

3. Breng de feiten in kaart

Zet samen met de afdeling juridische zaken, PR, beveiliging, IT en andere relevante afdelingen zo snel mogelijk de feiten op een rij. Bepaal welke gegevens zijn aangetast, hoeveel mensen (mogelijk) zijn getroffen, hoe ze moeten worden gewaarschuwd, of het beveiligingslek is verholpen en welke (wetshandhaving)instanties op de hoogte zijn gesteld.

4. Communiceer

Maak snel en eerlijk bekend wat je weet. Als je nog steeds naar antwoorden zoekt, zeg dat dan. Mensen verwachten vooral openheid. Doorlopende updates gedurende de crisis zijn cruciaal voor het behoud van vertrouwen. Communiceer direct -dus niet via de pers- met de getroffen personen. Het opzetten van een speciale website of een gemakkelijk toegankelijke pagina op de bedrijfswebsite biedt mensen een centrale locatie om accurate informatie te vinden.

5. Zet een ‘war room’ op

Hier kunnen mensen 24/7 telefonisch terecht met hun vragen over de situatie. Geef vragen vanuit nieuwsmedia prioriteit.

6. Houd het simpel

Gebruik eenvoudige taal en vermijd jargon.

7. Neem verantwoordelijkheid

Bied excuses aan voor het ongemak en de verstoring. Schets hoe je de situatie oplost en herhaling van een dergelijke situatie voorkomt.

8. Houd belangrijke betrokkenen op de hoogte

Hiermee voorkom je de verspreiding van geruchten.

9. Monitor sociale media

Doe dit voortdurend zodat je verkeerde informatie signaleert en hier tijdig op kunt inspelen.

Wil je meer informatie over het beschermen en versterken van de reputatie van jouw organisatie? Download dan ons whitepaper ‘Voorkom reputatieschade met juiste aanpak crisiscommunicatie’ of neem direct contact met ons op.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden