Perspitches: behoed jezelf voor deze 5 fouten

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Voorkom gestuntel in je perspitches. Werk aan jouw reputatie en geloofwaardigheid als perslobby’er.

19 november 2020 – De laatste weken van het onstuimige jaar 2020 gaan in. Iedere PR-specialist smacht naar mooie eindejaarspublicaties om het strategische persbeleid voor dit jaar af te ronden. Daarom hebben we 5 dingen die je moet voorkomen in je pitch even op een rij gezet.

5 dingen om te voorkomen in je pitch

Met de volgende vijf tips sluit je dit jaar succesvol af.

1. Gebruik geen misleidende onderwerpregel

De onderwerpregel is je eerste kans om de interesse van een journalist te wekken en op te vallen in een overvolle inbox. Met zoveel druk op één enkele zin lijkt het misschien een goed idee om je kansen te vergroten met misleidende woorden. Ons advies: doe dit niet. De journalist prikt er meteen doorheen en is hier niet van gediend. Het gevolg is dat je in zijn of haar spambox belandt.

2. Wees precies en nauwkeurig

Een fout gespelde naam, een verkeerde naam of erger: het [naam]-icoontje niet weggehaald. Check je mail altijd voordat je op verzenden drukt. Ga na of je aan de juiste persoon adresseert. Ook spel- en taalfouten zijn not done. Hiermee laat je een slordige indruk achter en dat doet afbreuk aan jouw reputatie als PR-specialist.

3. Voorkom tijdverspilling

Journalisten hebben het druk. Leg dus in een paar zinnen uit waar jouw onderwerp over gaat met de nieuwswaarde als belangrijkste element. Je mail fungeert alleen als teaser. Benadruk dat je over meer informatie beschikt en laat je gegevens achter. Pro-tip: pak de telefoon.

4. Zet jezelf niet in de schijnwerpers

Voordat je gaat schrijven, doe een stap terug en reflecteer. De media is er niet om jouw CEO of product in de schijnwerpers te zetten of dingen voor je te verkopen. Ze zijn een nieuwsdienst die tijdig relevante, belangrijke en interessante informatie wil verstrekken aan hun publiek. Of het nu gaat om een vakblad, een spraakmakende blog of een regionale krant: bedenk altijd wat jouw organisatie of merk te bieden heeft dat van waarde is voor het publiek van de journalist.

5. Verkeerde journalist, verkeerd verhaal

Journalisten krijgen vaak verhalen toegeworpen die niet binnen hun vakgebied vallen. Doe onderzoek voordat je een verhaal pitcht. Volg journalisten op social media, lees hun publicaties en bepaal tot welke niche zij behoren. Dit vergt tijd, maar op die manier weet je zeker dat je gerichter pitcht. Dit scheelt op den duur tijd en maakt de slagingskans voor een mooie publicatie groter.

Bron: PR Daily

Meer lezen?

Je kunt altijd onze whitepaper over free publicity downloaden om meer te weten te komen over pers en media. Daarnaast hebben we ook regelmatig blog, nieuwsberichten en opiniestukken over dit onderwerp. Hieronder een greep uit de berichten:

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden