PR-fails: 4 pitches waar geen journalist op zit te wachten
Als PR-bureau is het belangrijk om journalisten niet lastig te vallen met verhalen die je klanten weliswaar interessant vinden, maar verder niemand interesseren.
23 augustus 2017 – Om je te helpen delen we vandaag vier soorten PR-fails die je moet vermijden.
1. Organisatorische wijzigingen
Een organisatie kan opeens behoorlijk veranderen door personeel dat komt en gaat, doordat het kantoor verhuist of doordat er een nieuwe website wordt gelanceerd. Bedenk echter wel dat deze nieuwswaarde vooral voor de desbetreffende organisatie geldt en dit dus niet het soort nieuws is waar journalisten de katernen mee willen vullen.
2. Nieuwsbrieven
Het heeft geen zin om een gehele nieuwsbrief te pitchen bij een journalist. Het is beter om dat ene relevante, nieuwswaardig stukje eruit te destilleren en dat proberen weg te zetten bij de daarvoor bestemde media.
3. Irrelevante producten
Een andere, vaak voorkomende PR-fail is het domweg aanprijzen van een nieuw product. Waarom zou een journalist zomaar tijd besteden aan het zoveelste product dat hij voor zijn kiezen krijgt geworpen? Bespreek daarom als PR-bureau van te voren met de klant wat precies de toegevoegde waarde is van het product. Wellicht heeft het zelfs maatschappelijke waarde.
4. Doffe persoonlijke profielen
Niet elke CEO heeft het meeslepende verhaal in zich dat makkelijk een uitgebreid profiel in de Telegraaf verdient. Het is goed om aan het begin van de relatie tussen PR-bureau en klant de belangrijkste topmensen binnen het bedrijf te interviewen om te kijken welke persoonlijke drama’s, gekke hobby’s of zakelijke overwinningen de moeite van het delen waard kunnen zijn.
Interesse zoeken
Met andere woorden: je voorkomt makkelijk dit soort PR-fails wanneer je research doet naar het werk van de outlets en de journalisten die je gaat benaderen. Waarover schrijven ze, wat vinden zij interessant? Op die manier wordt je een PR-pro waar zowel je klanten als journalisten op kunnen bouwen.
Heb je hulp nodig bij jouw persbeleid? Neem dan gerust contact met ons op.
Bron: PR Daily