Persbeleid: zo kom je positief in de media

Een persbeleid is een methodische, gestructureerde aanpak waarbij organisaties de pers benaderen met een journalistiek volwaardige invalshoek. Een invalshoek is een onderbouwde, nieuwswaardige visie in reactie op het nieuws of een ontwikkeling. Ook kan het een nieuwe visie zijn op een onderwerp waarvoor de organisatie een logisch woordvoerder is.

Een proactief persbeleid draait niet om het brengen van hard nieuws, maar om ‘het nieuws achter het nieuws’. Journalisten staan hier voor open, ze besteden er vaak aandacht aan in de krant, online, in vakmedia, op de radio of op de tv. Met een inhoudelijke persbeleid versterk je de reputatie.

Waarom een persbeleid?

Met een proactief persbeleid werk je aan de autoriteits- en invloedpositie van jouw organisatie op relevante thema’s en onderwerpen. Toch beseffen nog veel organisaties niet waarom een persbeleid onmisbaar is voor het sterken van je reputatie. Laat je overtuigen door de volgende argumenten.

  • De angst dat een persbeleid leidt tot potentiële reputatieschade is ongegrond. Door de snelheid en vluchtigheid van het nieuws ontstaat een rel snel, maar duurt de consternatie kort.
  • Het publiek wil zich vereenzelvigen met merken en organisaties. Dat vereist het kiezen van duidelijker posities en het actief communiceren daarvan.
  • Door een proactief persbeleid wordt jij herkend dankzij opvattingen die aansprekender zijn dan die van je concurrenten. Dat helpt om een voorkeurspositie in de markt te verkrijgen.
  • Met behulp van data kun je sturen op sentimenten die leven onder het publiek en je stakeholders. Ook is de effectiviteit van je persbeleid snel te meten. Daardoor kun je afgewogen bijsturen.
  • De media bieden een geloofwaardig, veel bekeken en invloedrijk podium. Wanneer je in de krant of op tv verschijnt, bouw je aan je autoriteitspositie en creëer je een voorkeurspositie bij je stakeholders.
  • Door scherp en onderbouwd uit de hoek te komen in de media, kom je uiteindelijk dichter bij het behalen van je organisatiedoelen. Denk aan: thought leader worden, aan tafel komen bij beleidsmakers, meer klanten binnenhalen of jezelf positief profileren op de markt van werkzoekenden.
  • De grote werkdruk op redacties biedt extra kansen voor een proactief persbeleid. Journalisten maken graag gebruik van de visie en expertise van organisaties voor nieuws en om nieuws en ontwikkelingen te duiden.
  • Het zenden van ego gedreven organisatienieuws via persberichten werkt allang niet meer. Meestal worden zulke persberichten niet opgepikt omdat ze niet voldoen aan de journalistieke norm en de informatiebehoefte van een medium. Sturen op het ‘nieuws achter het nieuws’ via het aanbieden van nieuwswaardige invalhoeken heeft daarom de toekomst.

Schroom dus niet om een proactief persbeleid op te zetten. Breng de voor jou relevante thema’s in kaart en formuleer daarop een visie. Benut de kennis en kunde binnen jouw organisatie en zet ze in voor een betekenisvolle profilering in de media. Op die manier vergroot je je invloed- en autoriteitspositie en versterk je de reputatie.

Voordelen van een persbeleid

Het voeren van een persbeleid heeft diverse voordelen. We zetten ze hierbij voor je  op een rij.

  1. Je komt vaker in de krant, op de radio of op tv, waardoor je beter zichtbaar bent. Dat komt omdat jij de pers benadert en niet afwacht tot journalisten jou vinden.
  2. Media hebben invloed en daarvan profiteert jouw organisatie met een persbeleid. Wie zich laat zien en horen in de media, wordt beter gehoord en beter begrepen.
  3. Een persbeleid helpt om de kennis die jij graag toont, te delen met je publiek.
  4. Betere zichtbaarheid en beter begrip leiden tot acceptatie. Op deze manier helpt een persbeleid om het draagvlak bij je publiek te vergroten. Je reputatie wint terrein.
  5. Een persbeleid lokt een reactie uit van je publiek en je stakeholders. Zij zoeken in toenemende mate het contact met jou. Daardoor versterk je de relaties met je stakeholders.
  6. Een persbeleid leidt tot mooie publicaties en uitzendingen. Die kan je op de website zetten en delen via eigen kanalen zoals je site en social media.

Voorwaarden van een persbeleid

Er zijn ook voorwaarden voor een goed persbeleid. We zetten ze hier voor je op een rij.

1. Een persbeleid vraagt tijd en aandacht

Je moet goed nadenken over de manier waarop je in de pers wilt verschijnen, de boodschap die je uitdraagt en de manier waarop.

2. Het persbeleid vraagt om volhouden

Niet altijd leidt je persbeleid tot een succes. Sommige journalisten begrijpen jouw boodschap verkeerd of ze gaan ermee aan de haal. Laat je daardoor niet afschrikken. Het resultaat van je persbeleid brengt zoveel resultaat dat het alleszins de moeite waard blijft.

3. Een persbeleid vraagt betrokkenheid van de hele organisatie

Niet alleen van de afdeling communicatie, maar ook van het management en van deskundigen op de werkvloer. Iedereen moet input leveren voor informatie, standpunten en ideeën voor invalshoeken die interessant zijn voor journalisten. Die betrokkenheid van de hele organisatie vraagt tijd en inzet.

4. Een persbeleid vraagt om lef

Want wil je journalisten aanspreken met mediagenieke verhalen en invalshoeken dan moeten ze aansprekend zijn. Niet elke organisatie durft met creatieve, originele en prikkelende invalshoeken de media op te zoeken. Degenen die dat wel doen, merken al snel dat zij het beter doen in de media dan hun concurrenten met minder lef.

Wil jij meer weten over hoe je met een persbeleid jouw organisatiedoelen kunt behalen? Wij denken graag met je mee! Neem contact met ons op of lees onze whitepaper over free publicity.

Nieuwsgierig wat een strategisch persbeleid voor jouw organisatie kan doen?

Onze specialisten staan klaar om met je mee te denken en verder op weg te helpen.

Neem contact op

Remon Vonk

Senior reputatieadviseur communicatie en media
0650749463
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden