6 tips voor een succesvolle PR-campagne

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Iedere organisatie wil positieve free publicity. Maar de scheidslijn tussen een goede en een slechte PR-campagne is gevaarlijk dun.

Slechts weinigen halen de krant, nieuwssite of een aansprekend RTV-programma. Toch kun je als organisa­tie nieuwswaardig worden, waardoor journalisten jouw organisatie opeens zien staan.

PR-campagne must do’s

Overweeg je binnenkort een PR-actie? Ben je van plan te starten met een proactief, strategisch persbeleid? Wij helpen je graag! Zo lees je in onze whitepaper hoe free publicity werkt, wat de spelregels zijn, hoe je nieuwswaardig wordt en hoe je journalisten benadert.

Quick and dirty tips voor een succesvolle PR-campagne

Naast onze whitepaper zijn ook onderstaande ‘quick and dirty‘ tips van Forbes zeker de moeite waard. Voor het gemak hebben we de tips hieronder voor je op een rij gezet.

1. Vraag jezelf af: is het het risico waard?

Stel jezelf twee vragen voor je aan een campagne begint. Ten eerste: wat wil ik bereiken met deze PR-campagne? Bewustwording, een gevoel van blijheid? Of wil je shockeren? Ten tweede, stel dat de actie mislukt. Is dat het risico dan waard? Niet alle publiciteit is goede publiciteit. Een averechts werkende PR-move kan razendsnel worden opgepikt door social media en flinke reputatieschade veroorzaken.

2. Zorg voor een relevant onderwerp bij jouw merk

Een publicitaire actie kan aardig wat kosten, dus je wilt wel dat het iets oplevert. Zorg daarom dat de PR-campagne die je op touw zet, relevant is voor je merk. Het onderwerp moet bij je merk passen en logisch zijn. Zorg ook dat de boodschap eenduidig is. Zo voorkom je dat mensen de PR-campagne verkeerd begrijpen.

3. Weet wat er komt kijken bij een pr-campagne

Naast de PR-campagne zelf zijn er verschillende kanalen die ingezet moeten worden als onderdeel van de strategie. Maak een plan voor je sociale media, zorg dat je influencers op de hoogte zijn maar ook je klantenservice.

4. Denk na over alle mogelijke (mis)interpretaties

Welke PR-campagne je ook bedenkt: sta even stil bij de mogelijke effecten. Zou het een groep mensen kunnen beledigen? Kan de actie door (delen van) het publiek uit zijn verband worden getrokken? Stel intern een panel van medewerkers samen met verschillende achtergronden en vraag wat zij ervan vinden. Misschien zien zij iets wat jij niet ziet.

5. Streef naar uitsluitend positieve reacties

Het is natuurlijk heel fijn als jouw PR-campagne wordt opgepikt en viral gaat. Maar dan is het wel belangrijk dat het trending wordt zonder negatieve connotaties. Denk daarom vooraf goed na over het speelveld van jouw markt en wat daarin positieve aandacht kan trekken.

6. Denk aan de lange termijn-impact op je reputatie

Blijf in geval van een negatieve uitkomst rustig en houd vast aan een lange termijn-visie. En zorg bijvoorbeeld dat je campagne -als het misgaat- niet voor eeuwig in de top van Google boven komt drijven. Daarbij kun je ons natuurlijk altijd bellen voor communicatieadvies in tijden van crisis.

Wil je weten hoe jij PR inzet voor een krachtige reputatie?

Kom eens langs in Bussum of neem contact met ons op.

 

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden