Albert Heijn staat in z’n hemd

basic1-114_user_man Remon Vonk

NRC Handelsblad bracht deze week het nieuws naar buiten: personeel van Albert Heijn moest een foto van zichzelf in ondergoed naar de werkgever opsturen. Dit om de maat van de nieuwe bedrijfskleding te kunnen bepalen. Na een storm van kritiek is Albert Heijn met de actie gestopt. Maar waarom bedenken ze niet vooraf wat een dergelijke actie met de reputatie doet?

Billen bloot

De bedenkelijke eer om bij wijze van pilot een foto op te sturen via een applicatie viel een filiaal in Nijmegen ten deel. Op een poster in de kantine stond: ‘Draag ondergoed of nauwsluitende sportkleding om zo goed mogelijk de contouren van je lichaam te kunnen meten. En vraag iemand om je te helpen bij het maken van de foto’s.’ Medewerkers konden hier niet om lachten, ouders van de vaak minderjarige medewerkers ook niet en de Autoriteit Persoonsgegevens al helemaal niet. Albert Heijn moest met de billen bloot en wist niet hoe snel ze de pilot moest beëindigen.

Reputatievraag

Bij alles wat je als organisatie doet, is het slim om je vooraf de reputatievraag te stellen. Wanneer -en niet als!- een actie extern bekend wordt, wat doet dit dan met mijn reputatie? Zien ze ons als digitale voorloper door het gebruik van moderne technieken als algoritmes of is deze actie over het randje en doet -ie afbreuk aan mijn zorgvuldig opgebouwde reputatie? We voelen allemaal aan dat het in dit geval het laatste is. Allemaal, behalve Albert Heijn.

Bron: NRC Handelsblad

Meer weten

Wil je weten hoe je zelf aan je reputatie kunt werken? Lees de drie wetten voor een ijzersterke reputatie in ons whitepaper, of neem direct contact op met Maarten Halsema via 06-5352 5196 of stuur een email.
Whitepaper reputatie

Gerelateerde artikelen:
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden