Amazon stoot Google van troon op merkwaarde

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Niet langer is Google koploper in merkwaarde. De techgigant is ingehaald door Amazon, dat met een merkwaarde van 315 miljard dollar is uitgegroeid tot het waardevolste merk ter wereld. Google daalt daardoor naar de derde plek en Apple blijft op de tweede positie staan. Dit blijkt uit BrandZ, het jaarlijkse onderzoek naar merkwaarde door onderzoeksbureau Kantar. De BrandZ-lijst laat zien dat de top tien voor de helft uit techbedrijven bestaat. De grote stijgers komen uit dezelfde hoek: Netflix, YouTube, Uber en Instagram. Waarbij de laatste maar liefst 95% in waarde is gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Purpose

Kantar deelt een aantal interessante bevindingen over het bouwen en onderhouden van waardevolle merken. Eén daarvan is: de notie van purpose betaalt zich uit, mits het hogere doel van een bedrijf relevant is voor het merk en oprecht in de ogen van de consument. Niet van alle merken wordt verwacht dat ze de wereld redden. De consument verwacht wel dat merken doen wat ze goed kunnen, op een verantwoordelijke en ethische manier. Dat geldt voor alle aspecten van de business: van productie tot levering, van goed werkgeverschap tot goede relaties met klanten.

Reputatiewaarde

Dat zijn factoren die mede de reputatie van een bedrijf bepalen. Bij reputatie kijk je nog verder en gaat het niet alleen om de commerciële doelgroepen van het merk, maar om alle stakeholders van het bedrijf achter het merk. Het zou goed zijn om -analoog aan de merkwaarde- ook de reputatiewaarde van organisaties in kaart te brengen. Wat is de goodwill van stakeholders en hoe vertaalt die zich in de reputatiewaarde op de balans? Dat is uiterst lastig te berekenen, maar met de steeds grotere hoeveelheid data in de toekomst niet onmogelijk. Dan krijgt reputatiemanagement de cijfermatige onderbouwing die het verdient.

Bronnen: Volkskrant & BrandZ

Meer weten?

Wil je meer weten over reputatiemanagement? Lees ons whitepaper ‘Drie wetten voor een ijzersterke reputatie’

Whitepaper reputatie

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden