Amerikaanse juwelier Tiffany & Co waagt zich aan politiek activisme

basic1-114_user_man Redactie IVRM

De VS trekt zich definitief terug uit het klimaatakkoord van Parijs. Ook grote Amerikaanse bedrijven lieten hierover hun ongenoegen horen.

19 juni 2017 – Zo richtte het Amerikaanse juweliershuis Tiffany & Co zich vorige maand tot Trump in een luxueuze advertentie. Een mooie inhaker die niet zonder reputatierisico is.

Politiek activisme

De Amerikaanse juwelier Tiffany & Co publiceerde op dinsdag 9 mei een opmerkelijke post op hun Facebook-, Twitter en Instagramaccounts en een advertentie in de New York Times. Hierin spraken zij, in de wereldberoemde huisstijl gegoten, de Amerikaanse president Donald Trump rechtstreeks aan om vooral deel te blijven nemen aan het klimaatakkoord van Parijs, het internationale pact tegen global warming.

Tiffany richt zich in de massamedia tot de zittende president. Het juweliershuis waagt zich hiermee in de politieke arena. En gaat met dit statement een stap verder dan het organiseren van een chique dinner party waarbij geld wordt bijeen genetwerkt door de mondiale jetset om olifanten te beschermen.

Maatschappelijke stem

Consumenten verwachten ook meer en meer van organisaties dat ze zich uitspreken over politieke issues. Zo vindt 84% van de Amerikanen dat bedrijven zelfs een verantwoordelijkheid hebben om verandering teweeg te brengen bij maatschappelijke issues als milieu en discriminatie. Door dit op social media te doen, stelt Tiffany zich open voor reacties van het publiek. En dat is ook precies wat gebeurt, getuige het volume van en de diversiteit aan reacties. (stand op 15 juni: 1500 reacties op Facebook, 73.788 op Instagram en 8.051 op Twitter) Deze lopen uiteen van ‘Tiffany, please keep your political opinions out of my retail choices.’ tot ‘YAY TIFFANY!!! So many large companies with tens of millions of dollars that don’t have the guts to take a stand but you do.’

Reputatierisico

Het brede scala aan reacties toont aan dat deze uiting niet zonder risico’s is voor de reputatie van Tiffany. Consumenten zijn niet alleen kritisch maar ook machtig. De diamantwinning is van oudsher geen smetteloze exercitie, dus zo’n fraai statement kan je als een boemerang terugkrijgen. En Cartier verkoopt ook mooie sieraden. Voor je het weet zorgt zo’n uiting voor reputatieschade en omzetverlies.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Maar zo onbezonnen is Tiffany niet. Deze uiting komt namelijk voort uit een heus mvo-beleid, waarmee de juwelier laat zien dat het politiek activisme verder gaat dan een mooi vormgegeven post op social media. De geïnteresseerde consument kan hier op de site over lezen.

Sinds 2015 heeft Tiffany ook iemand in de hoogste bestuurslaag verantwoordelijk gemaakt voor duurzaamheid: een Chief Sustainablity Officer. Deze Anisa Kamadoli Costa stuurde naar de bekende Amerikaanse nieuwssite HuffPost een statement over waarom Tiffany deze post gericht aan Trump publiceerde:

“As part of Tiffany & Co.’s commitment to sustainability, we support the global movement to act on climate change. (…) Tiffany has long recognized the importance of protecting our fragile planet for future generations, and our aspiration is to leave behind a world that is as beautiful and abundant as the one we inherited.” Daarmee is de uiting geborgd in het hoogste echelon van de organisatie, een andere voorwaarde om politiek activisme geloofwaardig uit te dragen.

Put your money where your mouth is

Nog een stap sterker zou het zijn als Tiffany, met een nettowinst van 446 miljoen US-dollar kapitaalkrachtig genoeg, concreet zou maken hoe zij financieel bijdraagt aan klimaatverbetering. Dan laat de juwelier zien dat haar politiek activisme veel verder gaat dan mooie woorden op de site, een dinner party met de internationale jetset om olifanten te beschermen en een in de befaamde huisstijl vormgegeven bericht aan Trump. Daarmee bewijst Tiffany dat het haar echt menens is om het klimaat te beschermen.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden