Arian Buurman, directeur van SOS Kinderdorpen: ‘Met de term ‘geitenwollensokken’ doe je onze professionaliteit echt tekort’

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Waar sta je voor als goede doelenorganisatie? Hoe onderscheidend ben je en hoe laat je dat zien? Deze aflevering is Arian Buurman aan het woord.

12 augustus 2018 – Het zijn belangrijke vragen voor directeur Arian Buurman van SOS Kinderdorpen. In een nieuwe podcastaflevering van OnBrandScan vertelt ze met fondsenmanager Maarten Nederkoorn over de cultuurontwikkeling in haar organisatie. “We werken steeds professioneler en resultaatgerichter, maar willen wel de passie van onze medewerkers behouden.” De spontane naamsbekendheid van SOS Kinderdorpen kan met 1 of 2 procent een stuk beter. Daarom is Buurman ook een merktraject gestart. “Wij zetten het kind centraal en geloven dat een sterke en warme familierelatie nodig is om volwaardig op te kunnen groeien. Dat moeten zo veel mogelijk mensen weten en willen ondersteunen.”

Kracht van familie

Voor SOS Kinderdorpen gaat het in de basis om de kracht van familie. “Als die kracht onder druk komt te staan, faciliteren wij die via onze lokale medewerkers. Door zorg te bieden aan het kind, maar ook door de band met de familie zo hecht mogelijk te houden.” Het beeld dat de zorg voor kinderen vooral in derdewereldlanden nodig is, wil Buurman weerleggen.

“Het is universeel en wij ondersteunen de kracht van familie in 136 landen.” Met steun van de Nationale Postcode Loterij is SOS Kinderdorpen ook een project in Nederland gestart. “Want wat een kind nodig heeft voor een veilige opvoeding is universeel en overal ter wereld vind je kinderen in onveilige situaties, ook in ons land.”

Passie kanaliseren

Voor Buurman is het erg inspirerend om met medewerkers te werken die zo enorm gepassioneerd zijn om dat te realiseren. “Al blijft het belangrijk om met elkaar focus op de bal te houden. Ik wil die passie kanaliseren in resultaat en professionaliteit. Je krijgt namelijk geld en het vertrouwen van donateurs. Het blijft een belangrijke taak om heel transparant te zijn in wat je doet met elkaar. Iedere dag wil iedereen het alleen maar goed doen, maar wat tien jaar goed werkte, kan het elfde jaar niet meer werken. Je moet dus een mix zien te vinden, van passie, ondernemerschap en effectiviteit. Goed rapporteren hoort daarbij.”

Miljardenindustrie

Misschien kunnen sommige zaken efficiënter, daar staat Buurman altijd voor open. Dat moet ook vindt ze, want internationale goede doelen zijn een miljardenindustrie. “Je doet onze professionaliteit met de term geitenwollensokken echt tekort. Onze sector pakt veel belangrijke zaken op die anders blijven liggen.” Dat passie een rem op innovatie is spreekt Buurman tegen. “We zijn de afgelopen twee jaar steeds resultaatgerichter en meer datagedreven gaan werken, maar wel met behoud van de menselijke maat en de fijne werksfeer. We spreken daar veel over met elkaar en houden onszelf daarmee scherp”.

Duidelijk verhaal

Ja, mensen worden wel wat kritischer, maar dat mag, aldus Buurman. En, vult Nederkoorn aan: “Ik denk eerder dat we nog veel te bescheiden zijn. We moeten nog veel meer ons podium pakken en zichtbaar zijn in wat we doen en wat dat oplevert. We zijn ervan overtuigd dat je door transparantie en een duidelijk verhaal je doelen bereikt.”

Duurzame relaties

SOS Kinderdorpen gaat dan ook niet voor de korte klap, maar voor een duurzame relatie benadrukt Buurman. “Met de families en de kinderen, maar ook met alle lokale medewerkers die ter plaatse het werk doen én met onze donateurs. Uiteindelijk hopen we dat we onszelf op kunnen heffen, maar tot die tijd willen we zo veel mogelijk kwetsbare kinderen in kleine familiesettings veilig groot laten groeien.”

Abonneren op OnBrandScan podcast

Communicatiespecialisten van IVRM Reputatie voeren samen met Stef Heutink en Maarten Halsema de redactie van de serie OnBrandScan. Iedere uitzending schuift een CEO of specialist aan die zijn of haar visie op merk, marketing en reputatie geeft aan de hand van een prikkelende stelling.

  • Op iTunes
  • Op Spotify
  • Op Soundcloud
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden