Chatbots in recruitment spreken zelden taal van sollicitant

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Nederlandse chatbots kampen nog altijd met hun taalgebruik. In arbeidsmarktcommunicatie geldt: hoe persoonlijker, hoe beter. Maar dat is juist waar chatbots moeite mee hebben.

28 juni 2018 – Chatbots geven veelal gestandaardiseerde antwoorden en zijn daardoor qua communicatie vaak nog niet naadloos afgestemd op de ideale kandidaat. Dat veroorzaakt een taalbarrière tussen de digitale recruitment-assistent en de werkzoekende, wat juist averechts werkt.

Doelgroepgericht

Als werkgever weet je wie je doelgroep is. Pas de tone of voice van de chatbot aan op de taal die je doelgroep spreekt. Maak onderscheid tussen ‘jou’ of ‘u’ en pas woordgebruik toe die past bij de leeftijdscategorie van je sollicitanten. Wees bovendien origineel: standaardantwoorden zijn namelijk zelden inspirerend.

Bron: Werf-en

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden