Communicatietips voor 2023

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Met een bewogen 2022 vol crises en schandalen achter ons, kijken we naar een spannend volgend jaar vol kansen: 2023.

21 december 2022 – Wat biedt de toekomst ons en wat kunnen wij haar bieden? We geven 5 tips om de communicatie van jouw organisatie kracht bij te zetten en er een sprankelend reputatiejaar van te maken.

1. Zorg voor een transparante crisiscommunicatie

Tsja, het is nèt niet het woord van het jaar geworden, maar transparant is trending. Wees open en duidelijk in wat je te bieden hebt want de boodschap is leidend. Beloof geen dingen die je niet waar kan maken, en pas op met humor. De blunder van de Jumbo-reclame maakt nog maar eens duidelijk: maak geen grappen over onmenselijke situaties.

2. Wees menselijk

Deze tip haakt aan op de vorige. Na de The voice of Holland- en de Wereld Draait Door-debacles staat een zorgvuldige en toegankelijke bedrijfscultuur opnieuw bovenaan de agenda. Creëer in je organisatie een open discussiecultuur waarin het welzijn met medewerkers centraal staat, ondanks werkdruk. De werkomgeving is een belangrijke pijler in onze reputatiemix en wordt met de blijvend krappe arbeidsmarkt alleen maar belangrijker in 2023.

3. Wees toegankelijk voor je klanten en werknemers

Dit kan op verschillende platformen. Waar de gebruikerskritiek op media als TikTok en Twitter blijft toenemen, hebben Instagram, Mastodon, LinkedIn en Youtube ontegenzeggelijk succes. Door op verschillende media te posten, krijg je een veel groter én toegewijder publiek of klantenbestand.

4. Richt je vooral niet te veel op één platform, maar creëer een échte community

Publiceer podcasts op Spotify, vlogs op Instagram, talkshows op YouTube en blogs op de eigen site zodat collega’s en klanten weten hoe de bedrijfscultuur werkt, maar ook zodat ze meer binding met de organisatie voelen. Zo bereik je ook klanten buiten het netwerk en mensen buiten de bubbel.

5. Plan live events in

Nu we achter de Zoom- en Teamslensjes weggekropen zijn naar kantoor met échte collega’s weten we het zeker: fysieke bijeenkomsten kunnen een stuk inspirerender, authentieker en creatiever zijn dan die achter een scherm. Dus zet live events weer in in je communicatiemix.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden