Crisismanagement en reputatie in de food en consumer goods sector

basic1-114_user_man Lana Driest

De Mauritskazerne in Ede stond 11 januari in het teken van duurzaamheid en reputatiemanagement in de foodsector. KTBA verzorgde samen met partners een inspirerende klantmiddag met onderwerpen die het komende jaar hoog op de agenda staan in de food en consumer goods branche. Op uitnodiging van KTBA was IVRM aanwezig om presentaties te geven over crisis- en reputatiemanagement.

Duurzaamheid in de bedrijfsvoering

Duurzaamheid raakt alle aspecten van de bedrijfsvoering in de foodbranche, vergelijkbaar met productkwaliteit en voedselveiligheid. De vraagstukken rondom duurzaamheid vragen om creativiteit, innovatie en structuur. Dit zorgt uiteindelijk voor een betere concurrentiepositie ten opzichte van bedrijven die zich minder met dit thema bezighouden.

Vanaf 2025 moeten meer bedrijven rapporteren over hun impact op het milieu, de samenleving en het bestuur volgens de ESG-richtlijn (Evironment, Social, Governance). Het doel van de wetgeving Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is om de transparantie en kwaliteit van de duurzaamheidsgegevens te vergroten. Niet alleen vanuit wettelijke verplichting moeten bedrijven zich steeds meer op ESG-gebied verantwoorden. Ook vanuit de samenleving neemt de druk toe. Men maakt zich zorgen over de planeet, en verwacht in toenemende mate van bedrijven dat zij duurzaam opereren en transparant over hun gehele keten zijn. KTBA attendeert klanten hierop.

ESG-score en reputatie

Voor de profilering van een onderneming is een hoge ESG-score interessant. Deze past in de tijd dat bedrijven zich ook door duurzaamheid onderscheiden. Daarnaast zijn investeerders eerder geneigd geld te stoppen in een bedrijf met een hoge ESG-score. Een serieuze aanpak van je ESG-strategie is daarom een boost voor je reputatiewaarde. Zie het als een extra schepje in de IVRM Reputatiemix. Dit fundament rust op 5 pijlers: prestatie, leiderschap, relevantie, werkomgeving en wendbaarheid. Wanneer je hiermet marketing- & communicatiemiddelen op inzet, verhoogt dat je reputatiewaarde. Je geniet dan als organisatie een voorkeurspositie.

Sturen op reputatiewaarde

Op de klantmiddag van KTBA verzorgde IVRM workshops over crisis- en reputatiemanagement. Wat is een crisis, hoe onderscheid je die van een issue en wat doe je als de vlam in de pan slaat? Genoeg voorbeelden om te laten zien hoe het niét moet. Zo zou Heineken zich terugtrekken uit Rusland, maar introduceerde het biermerk alsnog allerlei nieuwe producten op de Russische markt. Beleggersvereniging VEB was op zijn zachtst gezegd not amused. Heineken kwam elke keer met een andere verklaring. Een voorbeeld van een zwalkend beleid aan de top en een reactieve houding. En wie kan zich nog de dwangsom herinneren die Heineken opgelegd kreeg omdat ze, tegen de regels in, nog steeds blikjes zonder statiegeld op de markt brachten? De reputatie van Heineken kan tegen een stootje, maar dit soort missers blijven wel plakken in het collectief geheugen en zorgen op den duur voor reputatieschade.

Issues zijn kansen

Wat is slim om te doen in de foodbranche? Houd issues in de gaten. Wakker Dier is net een grote campagne gestart tegen Jumbo. Wakker Dier vergelijkt Jumbo in een radiospot met concurrent Albert Heijn, die wél grote stappen zet richting plantaardig. Overigens goed voor de reputatie van Albert Heijn. Denk verder aan issues als te veel zout in eten, misleidende voedingsmiddelen of voedselreclame met kinderidolen. Allemaal onderwerpen waar je op kunt anticiperen in de food- en consumer goods sector.

Meer weten? Ik spreek je graag.

Wil je hierover van gedachten wisselen met ons? We kijken graag met je mee naar de kansen in de markt. En denk je, zo’n presentatie van IVRM lijkt mij wel wat voor mijn organisatie? Bel me, of stuur mij een appje!

Neem contact op

Lana Driest

Senior adviseur reputatie en communicatie
0611288651
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden