Crowdchecking is het nieuwe factchecking

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Factchecking maakt plaats voor crowdchecking. Dat zegt Lucas Hulsebos, lid van de Raad van Advies van SWOCC en mede-eigenaar van marktonderzoekbureau DVJ Insights. Hulsebos onderzocht in opdracht van ING de manier waarop journalisten en pr-professionals omgaan met het checken van feiten. Dat onderzoek toont aan dat feiten steeds minder vaak worden getoetst op waarheid. Hulsebos: ‘Het gaat minder om de feiten en meer om de interpretatie van deze feiten. Journalisten maken zich steeds minder zorgen om de ‘échte’ waarheid, maar steeds meer om hoe mensen omgaan met deze feiten. Sociale kanalen worden gebruikt om te checken of er een kern van waarheid in de boodschap schuilt, en dat is vaak voldoende voor publicatie. Wij als consumenten moeten dan maar goed in staat zijn om te beoordelen of deze informatie aansluit op de bestaande kennis.’

Bron: SWOCC

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden