De (not so) underdog TikTok

basic1-114_user_man Harriet van Everdingen

‘’Actually you just got ROCKED by teens on Tiktok’’, tweette Alexandria Ocasio-Cortez, congreslid van de stad New York, nadat de campagne van Trump raciale demonstraties als reden gaf voor de teleurstellende verkiezingsbijeenkomst in Tulsa. TikTok, het medium waar Cortez naar verwijst, lijkt de aanstichter.

Nieuwe vorm van activisme

Op het platform werden massaal video’s geüpload waarin jongeren elkaar opriepen om de rally van Trump te boycotten door wél tickets te reserveren, maar niet te komen opdagen. Binnen mum van tijd werden deze video’s miljoenen keren bekeken en gedeeld. En niet zonder resultaat: van de miljoen aangekondigde deelnemers, kwamen er een luttele 6000 opdagen. Over de vraag of Tiktok daadwerkelijk een aandeel in de lage opkomst heeft, wordt nog altijd gespeculeerd. Maar feit is wel dat TikTok een nieuwe vorm van activisme in het leven roept.

Herkenbare banaliteiten zorgen voor gemeenschapsgevoel

TikTok stond vorig jaar op de vierde plaats van meest gedownloade apps ter wereld. Daarbij liet het Facebook en Netflix achter zich. In razendsnel tempo volgen korte filmpjes begeleid door populaire muziek elkaar op. De gebruiker krijgt een inkijkje in het dagelijks leven van de filmer. Herkenbare banaliteiten zoals een gescheurde vuilniszak, familiediscussies in de keuken of hilarische momenten caught on camera. Je kunt het zo gek niet bedenken of het passeert de revue. Die herkenbare momenten werken verslavend. Het gemeenschapsgevoel is de kern van het succes van TikTok.

Verschuiving in type gebruiker

Vooralsnog is de app vooral in gebruik bij jonge kinderen van negen tot achttien jaar (generatie Z). Maar langzamerhand vindt een verschuiving plaats in het type gebruiker: van ouders en leraren tot artiesten, actrices en sporters. En, nog opvallender: grote private en publieke bedrijven begeven zich ook op het platform (de politie, Ajax en Albert Heijn). Marketingexperts signaleren dat de app een extreem effectieve tool is om sales en brand awareness een ongekende boost te geven. De grootste, globale trends van dit moment starten dan ook op TikTok.

Meer weten?

Het is zomer. Een goed moment om eens naar de contentstrategie van jouw organisatie te kijken. Maak je op een effectieve manier gebruik van de juiste kanalen? Bereik je jouw doelgroepen en op de juiste manier. Is je social media-strategie aan een opfrisbeurt toe? Wij denken graag mee. Neem vandaag nog contact met ons op.

Bronnen: Volkskrant, PR Daily en Frankwatching

Gerelateerde artikelen:
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden