De reputatie van de lobbyist moet veranderen

basic1-114_user_man Berlinda Harkink

Lobbyisten die hun werk transparant en goed doen, zijn de bouwstenen van de democratie, aldus Marielle van Oort van de Public Affairs Academie en Bert Fraussen van de Universiteit Leiden in een recent opinieartikel in Trouw. Zij stellen hierin dat de misverstanden en negatieve beeldvorming over lobbyisten aan de orde: “Wie aan lobbyen denkt, denkt al gauw aan achterkamertjespolitiek, schimmigheid en de macht van het geld. Je zegt op een feestje misschien zelfs liever dat je een politicus bent dan dat je de kost verdient als lobbyist. Lobbyisten gaan actief in tegen het algemene belang en ondermijnen daardoor onze democratie, is de veronderstelling.”

Lobby als zuurstof voor de democratie

Niets is minder waar, aldus de auteurs, want:

  • Lobbyen is overal. Dagelijks komen groeperingen, organisaties en individuen op voor hun belang. Democratie is belangenbehartiging en een democratie zonder lobby bestaat dus niet.
  • Het is zeker niet zo dat het geld altijd wint. Veel lobby’s voor maatschappelijke issues zijn uitermate succesvol (denk aan de antirooklobby of die voor het provisieverbod bij financiële producten).
  • Hoe meer groepen hun belangen behartigen in de politieke arena, hoe kleiner de kans dat een specifieke groep stelselmatig zijn visie op het beleid doordrukt. “Lobbyisten geven zuurstof aan de democratie.”

Transparante lobby

De auteurs wijzen er op dat het negatieve beeld niet voor niks is ontstaan. “Er zijn lobby’s en lobbyisten die dit beeld actief bevestigen. Er zijn echter ook veel anderen, die hun rol transparanter en met meer aandacht voor de samenleving invullen. Een goede lobbyist is een eerlijke lobbyist, die bruggen bouwt tussen vragen van zijn achterban, maatschappelijke ontwikkelingen en de prioriteiten van beleidsmakers.”

Reputatie

Die laatste groep zal in omvang toenemen en de eerste zal uiteindelijk uitsterven. Van organisaties wordt immers verwacht dat ze transparant zijn en verantwoording afleggen over hun handelen. Terecht dat de auteurs oproepen om de lobbyist in een positiever daglicht te plaatsen. Maar laten we dan vanaf nu ook stoppen met het benoemen van de achterkamertjes. Door dat frame steeds weer te herhalen, wordt het alleen maar bekrachtigd. In plaats daarvan moeten we de positieve resultaten van eerlijke lobby’s, die oog hebben voor maatschappelijke ontwikkelingen, vaker laten zien.

Bron: Trouw

Gerelateerde artikelen:

Meer weten

Heeft jouw organisatie zo’n lobby nodig, lees dan hier meer. Wil je zelf een goede lobbyist worden? Check dan de IVRM Academy.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden