Deze 10 social media-tips helpen jouw organisatie verder

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Terwijl social media, mits goed uitgevoerd, enorm kan bijdragen aan het behalen van je marketing- en communicatiedoelen. Het zijn je voelsprieten naar de buitenwereld. Omarm je digitale doelgroep en neem de onderstaande tips ter harte.

2 februari 2021 – Is zo’n lijstje met social media-tips anno nu nog wel nodig? Het blijkt van wel, want social media wordt er door veel organisaties nog steeds ‘even’ bij gedaan. De grote corporaties hebben er hele afdelingen voor ingericht, het zijn juist de wat kleinere bedrijven die moeite hebben om social media een constructief onderdeel te laten zijn van de bedrijfsvoering.

1. Stel een strategie op

Zoals elke bedrijfsstrategie begint het gebruik van sociale media voor zakelijk succes met een goed plan.

2. Bepaal je platforms

Doe geen aannames waar je publiek zijn tijd doorbrengt maar doe onderzoek op welk(e) platform(s) jouw organisatie zichtbaar moet zijn. Wellicht hoef je je alleen op LinkedIn te focussen, of een combinatie van Instagram en Facebook. Ook kunnen de doelen per kanaal verschillen. Denk aan personeel werven via LinkedIn, of je product verkopen via Instagram.

3. Plannen, plannen, plannen

Zodra je een plan hebt, kun je je activiteiten inplannen. Laat social media geen ad hoc ‘moetje’ zijn. Werk volgens een kalender.

4. Ken je publiek en adverteer voor meer bereik

Weet waar je doelgroep op zit te wachten en wees niet bang om social advertising toe te passen. Organisch kan het moeilijk zijn om je doelgroep te bereiken omdat je content niet aan al je volgers wordt getoond.

5. Zorg voor aantrekkelijke content

Aantrekkelijke content is key. In tekst, beeld en geluid. En, het klinkt logisch, laat de content aansluiten op de behoeften van je doelgroep.

6. Wees consistent in je profilering

Zorg ervoor dat jouw bedrijfsprofiel herkenbaar is en dat het duidelijk is waar je organisatie of merk voor staat. Handel en communiceer vanuit je corporate boodschap. Werk verder met vaste rubrieken. Herkenbaarheid is belangrijk om op te vallen in de content overload.

7. Gebruik handige tools

Het geheim van effectief social media-gebruik is om te profiteren van tools die veel inspanningen automatiseren of vereenvoudigen. Doe je voordeel met tools als Hootsuite of Coosto.

8. Controleer, monitor en reageer

Ga met je volgers in gesprek, weet wat er leeft, houd in de gaten wat er over jouw organisatie gezegd wordt (door middel van monitoring) en reageer op je publiek. Het is de interactie die toegevoegde waarde geeft en ervoor zorgt dat volgers veranderen in fans.

9. Meet je prestaties

Terwijl je je social media-strategie implementeert, is het belangrijk om bij te houden wat wel en niet werkt om zo de resultaten te verbeteren. Er zijn handige analysehulpmiddelen die een goed beeld geven van je sociale inspanningen en die statistieken bijhouden die belangrijk zijn voor je organisatie.

10. Voeg call-to-actions toe

Traffic generen? Social media-knoppen in je nieuwsbrief en op je website geven je bezoekers de kans om interessante informatie te liken, retweeten of delen met anderen. Op je social media-kanalen zelf kun je ook een oproep doen tot bijvoorbeeld inschrijving voor je nieuwsbrief of verleiden tot een aankoop.

Bron: Hootsuite

Laat je inspireren

We zouden nog wel 100 tips kunnen geven maar met deze stappen kom je al een heel eind. Inspiratie nodig? Kijk eens op de social media-kanalen van KLM of HEMA. Deze bedrijven worden geroemd om hun interactie, originaliteit en creativiteit. Deze doodzondes moet je overigens vooral laten als je je bezighoudt met social media.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden